מחשבות אקולוגיות של סוף 2022

מחשבות אקולוגיות של סוף 2022
מי שמכיר אותנו יודע שאקולוגיה ושמירה על איכות הסביבה חשובים לנו והם חלק בלתי נפרד מאיתנו, גם בחיים שלנו בבית וגם בעבודה. בעבודה לאורך השנים אנחנו משתדלים בזה מאוד ועושים מאמצים להפוך להיות עסק יותר ויותר אקולוגי, כזה שמשאיר חותם פחות ופחות גדול על הסביבה שלנו ובמידת האפשר אפילו שומר עליה ועוזר לה.
פריצת דרך משמעותית בעניין זה היתה בשנה שעברה, עם רכישת הרכבים החשמליים של החברה והתקנת המערכת הסולארית על הגג של מפעל הייצור. מעבר לזה, לפני שנתיים וחצי כתבנו הצהרת כוונות אקולוגית שאני רוצה עכשיו לעדכן אתכם בהתקדמות שלה.
מה עשינו ומה נכשל, מה הצלחנו ומה קיבל תפנית בעלילה?
אני מצרפת בסוף את הקישור לפוסט שכתבתי בקיץ 2019 על דברים שרצינו לעשות. אכתוב לפי הסדר ואתייחס לדברים:
נייר גרוס:
כידוע למי שקרא את הפוסט שכתבתי בעניין זה, הנייר הגרוס היה כשלון מוחץ. לנסות להשיג נייר גרוס אצלנו בפריפריה הצפונית היה ממש קשה, וכשהשגתי, זה היה אני אישית, בדרך חזרה מהעבודה הביתה, מעמיסה שקים של נייר ואחר כך מנסה למצוא מקום לילדים בין השקים. זה היה חמוד אבל לא התקרב למשהו מערכתי שאפשר לעבוד איתו. האורזים שנאו את הנייר הגרוס שהתפזר להם בכל העולמות, וגם הלקוחות הגיבו בצורה לא מפרגנת (משהו כמו: פתחתי את האריזה וכל הסלון שלי התמלא באלפי פיסות נייר קטנטנות. סיוט). מובן בהחלט. אלה דברים שלא לקחנו בחשבון ובגללם היה נכון להתחיל בפיילוט כזה כדי להתנסות בזה בפועל.
נייר קראפט חום ממוחזר:
אחרי כשלון הנייר הגרוס, המחשבה הבאה אחריה בנוגע לאריזת המוצרים היתה להחליף את הניילון בנייר ממוחזר פשוט. מאריזת המוצרים בניילון ממוחזר, עברנו לארוז בנייר קראפט. אין רעש ואין חום של מכונת ואקום. שיפור תנאים משמעותי לצוות האורזים הגיבורים. בין הנייר החום לבין הקרטון יש עדיין בועות ניילון ממוחזרות (זה חשוב שיהיה שם משהו כדי שהמוצרים יגיעו אליכם שלמים ולא פגועים), להן לא מצאנו עדיין תחליף. בכל אופן, זה ניילון שכבר עבר סיבוב אחד בעולם, ובמקום לזרוק אותו לפח, מיחזרו אותו לבועות האלה. זה מרגיש הרבה יותר טוב מניילון או פלסטיק רגיל.
מעבר לקרטוני שילוח אקולוגיים:
זה נושא שבכלל לא היה קיים בהצהרת הכוונות שלנו בקיץ 2019, אך נכנס כרעיון ובוצע יחסית במהירות (רוב התהליכים אצלנו איטיים יותר). סיימנו את המלאי של הקרטונים הצבעוניים-הבאמת-יפים אך מלאים בפלסטיק וצבע ויצאנו לדרך חדשה של קרטונים חומים, ממוחזרים, צנועים, עם הדפסה קטנה בצבע אחד. זה הרגיש קצת משונה. מצד אחד היתה שמחה גדולה על מהלך אקולוגי בהחלט, ומצד שני, הבידול שלנו בשטח ירד משמעותית (את החבילות בצבע מלא היה אפשר לזהות ממאות מטרים כחבילות של מיכל סבון טבעי, זה היה בהחלט מגניב). בסופו של דבר, ממרחק של זמן, אנחנו שמחים בתהליך ובתוצר הסופי, ומתכננים מדי פעם לשנות את העיצוב ואת הכיתוב על הארגזים.
תוויות אקולוגיות:
לא הצלחנו לעבור לתוויות אקולוגיות למוצרים. בדקנו כמה אופציות ועלותן נמדדה בערך בפי שלוש מתווית רגילה וזה לא היה ישים. החלטנו לשנות כיוון ולבדוק אפשרות של הדפסה ישירות על האריזות כדי לחסוך לגמרי את התוויות.
הדפסה ישירות על אריזה:
חלק גדול מהמעבר לאריזות החדשות גרר אחריו הדפסה ישירות על האריזה. זה היה משהו שרצינו לעשות כדי להקטין את כמות התוויות. באריזות החדשות כבר אין תוויות, אין פלסטיק ואין דבק (למעט אריזות בודדות שבהן זה לא התאפשר והתווית תישאר, ממש מעט).
תווית אקולוגית של סבון:
הסבונים מיועדים גם הם לעבור עיצוב מחדש, והאריזה מיועדת לחזור להיות אריזת קרטון/נייר. זה עדיין טיפה רחוק, אבל זה הכיוון. בינתיים לא נעשה שינוי בתווית, כדי לא לעשות שינוי כזה פעמיים.
מעבר לאריזות מחומר 100% ממוחזר:
פה אני יכולה לומר שזכינו להצליח בזה ממש. האריזות החדשות, מה שהוא לא זכוכית, כולן כולן מחומר 100% ממוחזר. השפופרות עשויות מ 50% קנה סוכר (פסולת תעשיה) ו 50% פלסטיק ממוחזר. אריזות הקרטון עשויות מ 100% קרטון ממוחזר. אני יודעת שיש מי שמתנגד לקופסאות הקרטון וחושב שזה מיותר, אבל דעו שלקחנו את זה בחשבון, ובהבנה ואחרי בדיקה שלנו, טביעת הרגל האקולוגית בצורה הזו קטנה הרבה יותר מאשר של אריזה מחומר לא ממוחזר עם מדבקה.
החזרה ומיחזור צנצנות אצלנו:
כידוע, הרעיון הזה נכשל ולא הצליח מסיבות לוגיסטיות. לא הצלחנו לאסוף בצורה סבירה את האריזות בחנויות (הכמויות שהגיעו היו ממש קטנות), והשינוע של אריזות בודדות חזרה אלינו היה מזהם מאוד ולא בעלות הגיונית. מאליו, לא המשכנו לטפל במערך השטיפה, החיטוי והמיחזור לצורך השימוש החוזר.
תרומה לנטיעת עצים:
ונטעת
מישהו בתגובות של הפוסט מ 2019 קישר אותי עם עמותת ונטעת. יצרנו קשר ותרמנו יחד עם הלקוחות הקמת גינות קהילתיות בחמישה מקומות שונים ברחבי הארץ. היינו שותפים לפרוייקט המאה של גינות קהילתיות וזה היה אדיר ממש!
תרומה של 1% מעלות המוצרים לנושאים שונים:
ממש רציתי לציין את התרומה שלנו בצורה כזו. היתה לי השראה יום אחד שמכל מוצר שקשור למשהו מסויים, נתרום לגוף שעוסק במשהו בכיוון הזה ושזה יהיה משוקף ללקוחות. נניח, מוצר לתינוקות- נתרום חלק מהרווחים לעמותה שעוזרת לאמהות חד הוריות או לתינוקות נטושים וכך הלאה. אני שמחה לומר שאנחנו תורמים הרבה מאוד מהרווחים שלנו לכל מיני גופים ועמותות ואנשים פרטיים לאורך השנים. לא הצלחתי להכניס את זה לתבנית כזו כמו שהיתה לי השראה אליה, וכשניסיתי זה היה נראה לי מגביל ולא מוצלח. אולי בעתיד אצליח לכנס את ההשראה לתוך משהו מסודר כזה.
אם יש לכן הערות או רעיונות נוספים בכל מיני כיוונים, אשמח לשמוע. אנחנו תמיד משתדלים להשתפר ולהיות יותר טובים במה שאנחנו עושים, והרבה מזה קורה בזכות הארות שלכם. תודה על זה! המעורבות שלכם נפלאה ומוערכת.
להתראות בינתיים! חג חנוכה שמח! מיכל.
הנה הקישור לפוסט המקורי, אז למי שזה מעניין אותו, הנה הוא: https://www.facebook.com/MichalSabonTivee/posts/2417850771596507