מה ההבדל בין שמן אתרי לשמן ארומטי?

התשובה לשאלה הזאת היא יחסית פשוטה, וגם מאוד מורכבת במקרה מסויים. אני נשאלת לא פעם – מה ההבדל בין שמן אתרי לשמן ארומטי. התשובה שהם אותו דבר, וגם משהו אחר לגמרי, תלוי מי בוחר להשתמש במונח, ולאיזה צורך.

מה זה שמנים ארומטיים?

יותר מעניין להתחיל מזה. צמחים ארומטיים הם צמחים שיש להם ארומה, ריח דומיננטי, והוא בדרך כלל חלק המערכת החיסונית של הצמח והוא מאוד פעיל ועוזר גם לבני אדם. ברמת הכימיה, ריח הוא פשוט תרכובת כימית נדיפה באוויר, שנכנסת לתוך האף (במידה מסויימת גם הפה) ונלכדת בקולטנים של חוש הריח. זה בשום צורה לא מסביר את החיבור הרגשי והחוויתי העוצמתי שלנו לריחות. ארומה היא דבר מורכב. כשמדברים על קפה או יין הרבה פעמים יציינו שלקפה מסוים "יש ארומה ירוקה של עשב טרי" או ליין יש ארומה "קלויה עם רמזים לוניל" – אפילו שהוא שאין לקפה קשר לעשב והיין לא ראה וניל לעולם מעולם. הסיבה לזה היא שארומה טבעית, מורכבת לעיתים ממאות מולקולות ריח שונות, ויש השקה בין בהרכבים של ריחות שונים בטבע, שמזכירים אחד את השני. בתהליך הקלייה של הקפה, אפשר להדגיש מולקולות ריח שמשותפות לעשב טרי, ובתהליך עשיית היין, אפשר לעורר ארומות של וניל.

ממקום אחר – לריחות וניחוחות ארומטיים יש תכונה מופלאה להתחבר עמוק בזכרון הרגשי שלנו, והרבה פעמים ארומה מסויימת מיד מזכירה לנו בעוצמה חוויתית דברים שהיו שם בעבר. יש לי לקוחה שאמרה שהפילינג קפה שלנו הזכיר לה ימים יפים של מדורות וים והציל אותה רגשית בתקופה נפשית קשה, למשל.

הצמחים הארומטיים האלו נמצאים בהרבה מקומות – תבלינים, צמחי מרפא וכדומה. ישנו תחום שנקרא ארומתרפיה שמתעסק בתכונות הטיפוליות של צמחים מסוימים כמו לבנדר ושמן עץ התה (עליהם כתבתי כאן בעבר) שידועים במשך אלפי שנים כמועילים לבריאות. הצמחים עצמם כמו שהם הם צמחיים גולמיים, עם ריכוז נמוך יחסית של מולוקולות ארומה, וכדי שנוכל לקבל את החומר בצורה הכי ממוקדת שלו – צריך למצות מהם את הארומה בזיקוק או בכבישה. כימית, הארומה הטבעית היא שמן נדיף, שהוא למעשה שמן אתרי או בשמו המקביל  – שמן ארומטי. ופה מגיע ה"קאטץ'".

שמן אתרי ושמן ארומטי

מקובל לקרוא לשמן אתרי טבעי גם שמן ארומטי. זה תמים, וזה בסדר. העניין הוא שיש אנשים שבתום לב או מתוך הטעיה, משווקים שמנים סינטטיים לחלוטין, ומכנים אותם שמנים ארומטיים. טכנית, הם צודקים. גם שמן כימי סינטטי שהונדס בריח מסויים הוא טכנית שמן ארומטי. אין במילה הזו שום הבטחה ששמן ארומטי הוא בהכרח ממקור טבעי. לעומת זאת, שמן אתרי טהור, או אפילו שמן אתרי בכלל, הוא כמעט תמיד טבעי, אלא אם רימו דיללו אותו בשמן זול יותר, או בשמן שנקרא Natural Identical, שזה סיפור למאמר נפרד.

אז כשכתוב על התווית או באתר שמן ארומטי – זה לא מבטיח שמדובר במוצר טבעי. לפעמים זו פשוט דרך "שיווקית" להגיד "שמן ריח סינטטי", או "בושם סינטטי".

מה איכפת לי אם השמן הארומטי סינטטי?

שמנים אתריים מכילים עשרות ומאות רכיבים שפועלים בעוצמה, כי הם מיצוי של כל התכונות הארומטיות של הצמח בשלמות. יש לשמנים אתריים פעילות מוכחת על ידי מאות מחקרים בתחום האנטי בקטריאלי, אנטי דלקתי ועוד עשרות תועלות מוכחות, כל צמח לפי פעילותו. שמנים אתריים שימשו מאז ימי קדם למטרות ארומתרפיות אבל לא הרבה יודעים שהם יכולים לשמש גם כבסיס למוצרי ניקוי ביתיים, מטהרי אוויר ובשמים. הם עוזרים בטיפול בבעיות, כמו שכתוב למעלה, אבל גם במניעה. אני באמת מרגישה שליחות באורח החיים שעוזר למעט את הצורך בתרופות רפואיות על ידי מניעה עם שמנית אתריים, ולכן אני עושה הכול כדי שהשמנים האתריים שאנחנו מציעים לעולם, יהיו איכותיים ללא פשרות ובמחיר נוח ונגיש שהוא שליחות.

שמן ארומטי כימי (מכונה perfume בהרבה תוויות מוצרים) הוא מוצר "שטוח" עם הרכב שמני ריח פשטני, שרק מסנטז (יוצר סינטטית) חווית ריח בלי שום פעילות מאחוריה, מחומרים שהם אינטרטיים (לא פעילים) לחלוטין. זה חיקוי זול ולא נאמן למקור של הטבע. משתמשים בשמנים ארומטיים סינטטיים רק כי הם זולים משמעותית (אלפי אחוזים לפעמים) משמנים אתריים, לא משתנים מעונה לעונה ותמיד מריחים בדיוק אותו דבר, וקל יותר לשלב אותם בפורמולות, כי הם לא פעילים ולא עושים בעיות יציבות במוצר. משהו שהוא כן עקרוני לטובתם, הוא שהם יוצרים פחות תגובות אלרגיות. אנשים מגיבים בתגובה אלרגית רק לחומרים טבעיים (תחשבו על אגוזים, חלב, גלוטן, אבקני פריחה – הרשימה ארוכה), ולכן השמן הארומטי הסינטטי, שהוא חסר חיים ואינרטי, כמו שאמרנו, גם יוצר פחות תגובות אלרגיות, שהן תופעה מצערת שמתרחשת לפעמים (אם כי לעיתים רחוקות מאוד כאשר משתמשים במינונים בטוחים) עם שמנים אתריים טהורים.

לסכם, אם ככה, מה ההבדל בין שמן אתרי לשמן ארומטי: התשובה תהיה שאם מדובר בשמן ארומטי טבעי, כנראה שזה פשוט שמן אתרי בשם אחר. אם זו הסוואה לשמן ריח סינטטי, ההבדל הוא שמיים וארץ.