עיסוי תינוקות – כוחו של מגע

חוכמה של אמא נוצרת עם לידת הילד הראשון

הרבה פעמים כאמא לילד ראשון אנחנו מופגזות בכל כך הרבה מידע ועצות ומחשבות וניסיונות חיים של א.נשים אחרים שלפעמים אנחנו שוכחות להקשיב לקול הפנימי שלנו. לחוכמה שלנו. לחוכמה של כל הנשים החכמות שהיו אי פעם. לתודעה הקולקטיבית המיוחדת והעתיקה הזו שזמינה לכל אחת. 

הקול הפנימי הזה שיודע מה לעשות. גם כשהוא לא יודע מה לעשות, הוא יודע שאפשר להמתין עד שהתשובה תתבהר, ושזה בסדר גמור. הוא יודע שילד צריך אותך רגועה ולא היסטרית, ושאם יקבל חיבוק אמיתי, כמעט כמעט הכל כבר יבוא על מקומו בשלום. הקול הזה יודע שהכל בסדר. שדברים יוצאים מאיזון, ואז חוזרים לאיזון, ושלרוב, כל מה שצריך לעשות הוא להמתין. 

הוא יודע שיש דברים שעוברים עם הגיל, ויש דברים שצריכים ללמוד לחיות איתם. 

אחד הדברים שהיה לי הכי קשה במעבר להיות אמא הוא להבין שאני צריכה עכשיו לקבל החלטות בשביל מישהו שהוא לא אני, ואיך אפשר? ומה יקרה אם? ואיך אדע מה הדבר הנכון לעשות?

היום כאמא לשישה ילדים אהובים, אני יודעת שבאמת באמת, כל מה שאני צריכה זה להתחבר לטוב שלי. להסתכל רגע על הילד שצריך אותי, לראות רגע למה הוא זקוק, מה הוא אומר לי דווקא בצורות הפחות מילוליות. 

רוב הזמן, העניין הוא בנוכחות. להיות שם באמת. לא בטלפון. לא בחברה. לא בשום דבר חיצוני אחר. להיות נוכחת איפה שאני נחוצה עכשיו. זה בעצמו מייצר בהירות. 

אני לומדת לסמוך על הבחירות שלי כאמא. אני לומדת לסמוך על ההחלטות שלי כאמא. אני בוחרת בטוב. 

אני בוחרת להתרכז בטוב של הילד, מתוך הטוב שלי. 

קערה של שמן שקדים מתוקים וכמה טיפות לבנדר. 

אחד הדברים שהכי עזרו לי לחזק את החיבור עם הילדים שלי ולתרגל את הנוכחות שלי איתם היא עיסוי ריחני ונעים בערב, אחרי המקלחת. מגיל צעיר מאוד כשהקושי העיקרי בחיים הוא גזים ולפעמים שיעול וליחה, ועד היום, כשפשוט נעים למשמש כפות רגליים חמימות ולדבר על דברים שבלב. 

הרגע הזה של שתינו יחד, המגע הזה שעונה על הצורך במגע, כל כך מרגיע ומחבר.
יש לי ידיעה ברורה שהתינוקת שלי זקוקה למגע שלי. הקירבה הגופנית וחום הגוף (וגם חום הלב!) נותנים לתינוקת שלי בטחון בקיום שלה ומרגיעים אותה. ממש מרגישים את זה קורה בזמן העיסוי.

כל מיני שמנים מתאימים לכל מיני דברים. לבנדר מתאים לכולם. כמה דוגמאות מחיי היום יום:

כשיש לתינוקות גזים מעסים את הבטן שלהם בעדינות בתנועות סיבוביות ומניעים את המערכת מבחוץ. אפשר להוסיף ללבנדר טיפה שמן אתרי של שומר. 

לתינוק או ילד מצונן ומשתעל מוסיפים 2 טיפות כל אחד של אקליפטוס, הדס ועץ התה ומעסים את הגב והחזה. מוסיפים לו 2 טיפות עץ התה על דש הבגד לחיטוי וייבוש הליחה. 

לעיסוי שמטרתו להתחבר לילדים ולהרגע לפני השינה אפשר להוסיף ללבנדר כמה טיפות של גרניום, ואולי אשכולית או פצ'ולי. אפשר לתת לילד יותר גדול לבחור את השמנים שהוא הכי מתחבר אליהם בכל פעם.

שנים אח"כ הילדים עוד מבקשים להתרפק על עיסוי נעים בערב, בעיקר בחורף הקריר מול הקמין. 

 

מגע, עיסוי והתפתחות הדדית

מגע עונה על צורך מקיף רגשי והתפתחותי ממש מהרגע שהתינוק שלך נולד.

יצירת הקשר עם תינוקך באמצעות המגע גורמת לחיבור עמוק בניכם ונותנת מענה בטוח לצרכים הרגשיים וגם הפיזיים שלו.

נושא המגע בינקות נחקר רבות וידוע וברור שהוא תורם להתפתחות קוגניטיבית, רגשית ומוטורית והוא אפילו מחזק את מערכת החיסון ואת הביטחון בתקופה החשובה הזו.
בתקופת הינקות, המגע שלך בתינוקך חשוב לא פחות מהמזון שהוא אוכל. חשוב מאד לדעת ולהבין את החשיבות הגבוהה כל כך של המגע ולשלב אותו באופן קבוע בשגרת הטיפול וגידול הילדים.

יש כל מיני דרכים לגעת – חיבוקים, נשיקות, ליטוף נעים ורך, אחיזה וערסול בידיים – גם כשהתינוק אינו בוכה, סתם כדי לתת ביטחון ואהבה כל הזמן.

דרך מופלאה נוספת, היא עיסוי מפנק ומחבר שעושה עבודה פשוט מדהימה בכל הנושא הזה של מגע והתפתחות של תינוקות וילדים.

מה שיפה ממש בכל נושא הזה של מדע והתפתחות הוא שהיתרון הוא הדדי.

לא רק מי שמקבל ומתפנק במגע / בעיסוי מתוגמל אלא גם מי שמעניק אותו.
להיות נוכחת ברגע של נתינה, של טיפול, של אהבה, להרגיש את המגע החוזר מהתינוק או הילד שלך, לראות כמה טוב זה עושה לו – כל אלה, משפרים את מצב הרוח באופן מופלא, מורידים את מפלס הלחץ והחרדה, מחזקים את התקשורת בינך לבין תינוקך, ההתפתחות היא לגמרי הדדית ועושה טוב לשניכם.


פשוט לעסות

במארז שאני הכי אוהבת לתת במתנה לחברות שיולדות חיברתי ביחד שמן שקדים ושמן אתרי לבנדר ביחד עם ספרון מקסים מהוצאת יער שמסביר על עיסוי תינוקות. 

הסיבה שאני מחברת את הספרון לשמנים ושזה חשוב לי הוא כדי לתת לאנשים את הביטחון בעשייה, במקום להתעסק עם שאלות כמו האם אני עושה את זה טוב או האם אני מספיק עדינה. 

כשמקבלים את הביטחון של ההתחלה, זה משהו שזורם עם עצמו. 

הקול הפנימי יהיה שם כדי להנחות אותך בהמשך. 

הספרון של טליה ממש מדריך צעד אחרי צעד בעיסוי תינוקות, מה שמאפשר לכל אחת לצאת למסע המופלא הזה יחד עם ילדיה, להתקרב ולהתחבר. לקבל כח והשראה להוסיף את זה לשגרה היומיומית ולקבל את כל המידע המקדים שצריך לדעת כדי לגשת למלאכה בשמחה ובביטחון.

נ.ב חשוב לי להגיד שכל העניין הזה עם העיסוי ממש מתאים גם לאבות! לא רק לאמהות. לפעמים לאבות קשה ליצור את החיבור הזה עם ילד פצפון ומסגרת של עיסוי יומי כזה ממש מקרבת ביניהם.

בהצלחה!

אני מאחלת לך, לילדייך ולמשפחתך זמנים נעימים מלאים באהבה ובחיבור.
מיכל

נ.ב
זו הערכה שלנו 🙂  –