fb
דף הבית Reading The Label

" השפע מבלבל" – איך קוראים תוויות של שמפו וסבון נוזלי ?

מאת: סמדר אוקו ונועם לוי: "מיכל סבון טבעי"


כתבה ראשונה מתוך 2

המקום – הסופר הממוצע, ליתר דיוק מדובר מחלקת מוצרי הטיפוח, הסבון והשמפו שבדרך כלל נמצאת מצד שמאל מאחורה כדי לגרום לנו לעבור את הסופר כולו עבור השמפו המיוחל. שפע הצבעים, הטענות הפרסומיות, הצורות, הריחות וה-"טעמים" על מדפי החנויות פשוט עושה סחרחורת. עשרות ומאות מוצרי סבון ורחצה באריזות מצוחצחות בידי פרסומאים מיומנים המכריזים בצעקות על שלל תכנותיהם הנפלאות לעורנו ושערנו. אם נהפוך את הבקבוק וננסה להתבונן באמת בתווית, סביר כי לא נבין ולו מילה אחת מה-"אותיות הקטנות" ורק נצא מבולבלים, בלי יכולת לקבל החלטה נכונה שמבוססת על מידע מדויק.

לא, זו לא טעות. זו הכוונה המחושבת והמתוכננת מראש של היצרנים, המנסים לכסות את האמת על תכונות ומרכיבי המוצרים שלהם בהמון צבעוניות וצעקות פרסומיות. בכתבה הזו ננסה להאיר מעט את הערפל ולתת מורה נבוכים בסיסי להבנה – מה מסתתר באמת בתוך הבקבוק?

אצבע קלה על הדק המילה "טבעי" עם הגדילה הלגיטימית של המודעות והרצון של הצרכן למוצרים טבעיים יותר, נוצר מצב בו רבים מהמוצרים מתהדרים בשמות ועיצובים המרמזים בעדינות או בצורה בוטה על טבעיות. האריזה מכריזה על תכולה של תמציות צמחים, שמנים אתריים, ויטמינים וכו'. בתור צרכנים זכותנו וחובתנו לשאול: האומנם?

אחת הבעיות העומדות בפני הצרכן היא שהחוק מתיר לחברות להגדיר את המוצר שלהן בתור "טבעי" או "מן הטבע" באופן פרוץ לחלוטין. כל יצרן יכול לכתוב מה שהוא רוצה בנוגע ל-"טבעיות" המוצר שלו. מכאן שעלינו להפעיל את חושינו הבריאים ולהשכיל ללמוד לקרוא את ה-"אותיות הקטנות" כדי לברור באמת את הפוזה והרושם מהעובדות בשטח.


ההצלה: חוק התוויות.

החוק מחייב כל יצרן לפרט את כל המרכיבים של המוצר. חשוב ביותר למשימתנו הוא שסדר ההופעה על התווית הוא כמותי. כלומר החומר שקיים בכמות הגבוהה ביותר יופיע חייב להופיע לפני החומר שיש פחות ממנו במוצר.

מוצרים רבים טוענים כי הם מועשרים או מבוססים על שמן או מיצוי טבעי כלשהוא – בידקו וראו אם אותו חומר לא נמצא בסוף הרשימה באזור "הכמויות הזניחות". למשל, חומרי הצבע הסינטטיים או החומרים המשמרים הם חומר גלם שתמיד מוסף בכמות זעירה. צריך ממש קמצוץ מהם. אם תמצית הפסיפלורה שמפארת בתמונה ענקית את האריזה מקדימה מופיעה אחרי חומרי הצבע – כנראה שיש ממנה בפועל רק כמות מזערית בצורה מעוררת גיחוך.

אז מה יש בבקבוק הממוצע? 

לצערנו, אין אפשרות לפרט את כל החומרים שתמצאו על תוויות – יש אלפים ולכל אחד שם כימי, שם מסחרי ושם הקבוצה הכימית שלו לכל הפחות. באופן כללי, תמיד אפשר להיוועץ ב-"רב גוגל"- לעשות חיפוש עם שם החומר המלא בגוגל. בכתבה הבאה ננסה לעשות קצת סדר ולתת לכם כלים בסיסים להבין מה באמת יש במוצר ומה אין כל כך…

לקריאת החלק השני של הכתבה לחץ כאן…

חזרה לדף המאמרים הראשי