קוסמטיקה "בלאדי" – פשטות מנצחת

פרק ראשון – תינוקות וילדים

קחי שמן זית טוב, ככה בלי כלום, תמרחי, וזה יעביר לך תוך שעתיים את הפריחה/פסוריאזיס/כוויה דרגה 2/יחליף את השמפו וגם המרכך/יעלים כתם לידה שיש לך מגיל 0 – מה שתרצי. זה יוציא אותך מהדיכאון, וגם ייתן לך עור רך ובוהק בצחותו. גידלתי ככה חמישה ילדים, לא צריך כלום, תאמיני לי". זו דוגמה סאטירית של אסכולה אחת בתחום הטיפוח הטבעי, שאנחנו דווקא אוהבים מאוד והאמת היא שמאוד קשורים אליה.

יצא לנו לשמוע לא מעט דברים בסגנון: "מה צריך את כל המוצרים האלה שאתם מכינים?! קחי שמן זית, ככה בלי כלום…".

מצד שני, יש את האסכולה שרק הכי יקר, הכי משווק (מלשון שיווק), והכי מיובא – באמת שווה ואיכותי. לפי האסכולה הזאת קונים רק קרם שעולה 400 ש"ח ל-15 מ"ל ומגיע מחברה דנית עם מוניטין בינלאומי בחזית הפיתוח הטכנולוגי הקוסמטי האחרון מתערוכת IN-cosmetics" " האחרונה בברצלונה.

במשך השנים של עיסוק בחומרי גלם ובהכנת מוצרי קוסמטיקה, אנחנו עוסקים בבירור שתי האסכולות האלה. הגישה שלנו היא שמה שאפשר להשיג בפשיטות ובעלות מינימאלית – מה טוב. מה שצריך יותר השקעה וחומרים אקסקלוסיביים כדי להגיע לתוצאה – צריך.

לכן, חשוב קודם כל לברר בתחום של "קוסמטיקת הסבתא" – מה טוב ומה קשקוש. ובתחום ה"קוסמטיקה הנוצצת" – מה נדרש ומה קונספירציה של הקונגלומרטים ותקשורת ההמונים כולל משרדי הפרסום שמזינים אותה.

ננסה להביא כאן חלק מהידע שלנו בנושא "הסבתאות" כדי לתת כלים להכין מוצרים טובים ויעילים מחומרי גלם שיש בבית או בחנות טבע ממוצעת לגמרי – בעלות מצחיקה. פשטות מנצחת. אחרי הכול, המצב היום לא פשוט, וצריך עוד לחסוך כסף לקרם עיניים הדני הזה שעולה 400 ש"ח…

חלק ראשון: הכנת מוצרים לתינוקות וילדים מחומרי גלם שיש בבית

מוצרים לתינוקות וילדים יש בכזה שפע מבלבל בעולם הממותג שלנו. רובם (אנחנו חושבים, לפחות) מיותרים ומיועדים בעיקר לסחוט עד תום בציניות הורים טריים וסופר-אכפתיים שרוצים את רק הטוב ביותר לילד/ה שלהם.

הנה כמה דברים שאפשר להכין בקלות בבית, שעושים עבודה נפלאה ויש אפילו סיכוי שלא תצטרכו הרבה מעבר לכך ביום יום.

טלק טבעי לתינוקות

טלק אפשרי לשימוש בכל עת, הוא נעים וריחני ושומר על עור יבש של התינוק. הוא מתאים לשימוש לתינוקות מגיל 0.

חומרים

1 כוס קורנפלור
½ כפית שמן שקדים
2-3 טיפות שמן אתרי לבנדר

שמים את כל החומרים בצנצנת, מועכים את הגושישים היטב עם מזלג ומשקשקים כשהמכסה סגור לקבלת אבקה חלקה.

שמן הזנה לעור התינוק והילד

טוב לעיסוי ולהזנת עור יבש ולאחר המקלחת. מעולה כתחליף למרכך (כן! כן! מניסיון). אחרי המקלחת, בעוד השיער לח, מסרקים לתוך השיער חופן קטן של שמן והוא הופך את השיער לרך ונעים לסירוק. ניתן לצרף לו טיפת שמן רוזמרין ואז הוא גם שומר על השיער נקי מכינים (לא כיפת ברזל, אבל עוזר).

ובעיקר הוא טוב כשמן הזנה לגוף למבוגרים לעור יבש, ברגליים, ידיים ופנים. גם משמש בתור מורה מחליף נוזלי למשחת שפתיים ומשחת החתלה.

אפשר לשים כמה טיפות באמבט כשמן אמבט שמזין ומרכך את העור.

חומרים

1/4 כוס שמן שקדים
1 כף שמן זית או שומשום
½ כף שמן נבט חיטה (לא חובה)
1-2 טיפות שמן אתרי לבנדר ו/או קמומיל רומאי

מערבבים את כל החומרים ומוזגים לצנצנת נקיה. מעסים על עור לח בחדר חמים.

אמבטיה מפנקת לתינוקות וילדים

אמבטיה מתוקה ונעימה המושכת לחות לעור (מומלץ בחום גם למבוגרים!)

חומרים

1 כוס מים
½ כוס דבש
½ כוס סבון נוזלי עדין

מערבבים את כל החומרים ומוזגים לבקבוק נקי עם פקק. לכל אמבטיה יש לנער את הבקבוק ולמזוג ¼ כוס מהתערובת לתוך האמבטיה.

אמבטיה לחלומות מתוקים

זו אמבטיית ילדים מעולה לסוף היום, כמו חיבוק חם ומרגיע.

חומרים

½ כוס פרחי קמומיל יבשים (רצוי לקנות בתפזורת בזול בחנויות תבלינים עתיקות)
2 כפות שיבולת שועל גרוסה (קוואקר)
¼ כוס קורנפלור

מערבבים הכל בבלנדר עד לקבלת אבקה אחידה שדומה לקמח מלא. אפשר לשמור אותה בשקית אטומה. בכל אמבטיה שמים ½ כוס אבקה בגרביון/גרב ישן אך נקי או שקית אורגנזה קטנה (או כיד הדמיון הטובה עליכם). שמים את השקיק תחת זרם המים החמים וכשהאמבטיה מלאה נותנים לו לצוף להנאתו במים.

קרצוף ללא סבון לעור עדין של תינוקות וילדים

חומרים

1 כוס מים חמימים
½ כוס שיבולת שועל גרוסה (קוואקר)
1 כף דבש או גליצרין צמחי
1 טיפה שמן אתרי לבנדר או קמומיל רומאי (לא חובה)

מערבבים הכל בבלנדר עד לעיסה חלקה וקרמית. מאחסנים בצנצנת אטומה (עד שבוע במקרר). בכל שימוש לוקחים מעט עם כף היד ומעסים בעדינות לתוך העור. שוטפים במים חמימים ומנגבים בעדינות.

נדודי שינה או קשיים להירדם

ילדים לעיתים מתקשים להיפרד מהיום, מהאקשן, מהגירויים, ומעבר פתאומי למיטה יכול לתסכל אותם (וגם אותנו כהורים). את המתכון הזה אפשר ליישם בעיסוי נעים בחדר חמים עם תאורה חלשה, באמבטיה לפני השינה או במבער בחדר השינה. אפשר גם את חלקם או כולם.

חומרים

½ כוס שמן שקדים או חמניות
3 טיפות שמן אתרי קמומיל רומאי
3 טיפות שמן אתרי ילנג ילנג
במידת הצורך אפשר להחליף את השמנים ב- לבנדר, לימון, סנדלווד, מנדרין.

בצק מלח למשחק

(כמו בר-בצק שקונים, רק טבעי ושמח ואפשר להכין אותו עם הילדים בבית)

חומרים

1 כוס מים
1 כוס מלח
2 כוסות קמח לבן

מחממים את המים וממיסים את המלח. אחרי שהמלח נמס מוסיפים את הקמח ומערבבים טוב. לשים בידיים עד שהבצק חלק וגמיש. אם דביק מדי מוסיפים קמח. אם רוצים לצבוע את הבצק ניתן להשתמש בצבעי מאכל, או בתבלינים (כורכום/קינמון/פפריקה מתוקה וכו'). אם רוצים ריח טוב אפשר להוסיף 2-3 טיפות שמן אתרי.

אפשר לאפות את יצירות המופת המוכנות בתנור לייבוש כדי שישרדו היטב את המסע המסוכן עד משכנן הקבוע בלובר. אפשר גם לשמור את מה שלא בשימוש במקפיא לפעם הבאה. אולי ההיסטוריה תיעשה אז, מי יודע…