שמן עץ התה ושמן לבנדר – ערכת העזרה הראשונה שלי

כיוצרת של קוסמטיקה טבעית, יש לי המון סוגים של שמנים אתריים. כאמא שיוצאת מהבית – יש לי בתיק רק שני בקבוקים, הם אתי לכל מקום שאלך.

לכבוד כתיבת הכתבה הזו ערכתי משאל בקרב פורום עוסקים בשמני מרפא. כותרתו: מהם שלושת השמנים האתריים שהייתם לוקחים אתכם לאי בודד. ללא יוצא מן הכלל לבנדר נבחר כבחירה ראשונה ולרוב עץ התה בחירה שניה. לא סתם ולא במקרה שמן אתרי לבנדר ושמן עץ התה הם שני השמנים הפופולאריים וה"בנאליים" ביותר.

למה דווקא הם? קודם כל כי לבנדר ועץ התה הם השמנים הכמעט יחידים שמותרים במריחה נקודתית ישירה על העור, ללא צורך בדילול. מעבר לכך השילוב בין לבנדר ועץ התה מכסה כמעט כל אפשרות של עזרה ראשונה וטיפול בתחלואים יום יומיים.

שמנים אתריים נפלאים

שמן עץ התה

שמן עץ התה ידוע בעיקר בזכות תכונותיו המחטאות. שימוש בשמן עץ התה נוגד ביעילות מדהימה קשת רחבה ביותר של חיידקים, וירוסים ופטריות. מחקרים וניסיון רב מעמידים את עץ התה כמחטא מספר אחד הן ברפואה, הן בחקלאות (הדברה אורגנית) והן בתעשיה. בנוסף, שמן עץ התה גם נוגד ארס, רעלים ותגובות אלרגיות מקומיות. עץ התה ממריץ את מערכת החיסון, נוגד דלקת ודוחה חרקים ופרעושים.

שימוש בשמן עץ התה מותר באופן נקודתי ישירות על העור, אך הוא שמן בעל פעולה חזקה ולא רצוי לשימוש בלתי מדולל ובלתי מבוקר ע"י נשים בהריון, נשים מניקות, תינוקות ופעוטות (* ראו בהערה בסוף המאמר בדיוק למה)

שמן לבנדר

שמן הלבנדר הוא ללא ספק מלך השמנים האתרים. שמן הלבנדר מחטא ונוגד דלקת, משקם עור ובעל סגולות פלאיות ממש בטיפול בכוויות. הלבנדר מרגיע הכל – את הנפש, את הגוף ואת העור מכל גרד, עקיצה ואדמומיות. הלבנדר עוצר דימום, מחזק את מערכת החיסון וגם דוחה יתושים.

יתרון גדול של הלבנדר הוא הבטיחות שלו. על אף עוצמת הפעילות הגדולה כל כך של הלבנדר, אפשר לעשות בלבנדר שימוש בטוח גם עם תינוקות קטנים ונשים בהריון.

שמן לבנדר הוא שמן אתרי בטוח מאוד ומתאים גם לשימוש בהריון

ועכשיו לפרקטיקה – 9 עצות לשימוש בלבנדר ועץ התה בפועל

1. עזרה ראשונה לכוויות – שמן לבנדר מרגיע ומשקם

במקרה של כוויה בדרגה נמוכה – מיד לשים לבנדר נקי על הכוויה ולחזור על מריחת הלבנדר כל רבע שעה בשעה הראשונה ואח"כ מספר פעמים ביום. הלבנדר ירגיע מיידית את הכאב, יעזור לעור לשקם את עצמו במהירות ללא צלקת וימנע זיהום משני.

2. פציעות, שריטות ושפשופים

גם לבנדר וגם עץ התה טובים ויעילים לחיטוי הפציעה, מניעת דלקת, הגלדה והחלמה. יש למרוח מיידית טיפה של שמן לבנדר או שמן עץ התה על המקום ולחזור על כך כל כמה שעות עד החלמה.

3. לבנדר מונע וגם מרגיע עקיצות

אם ביתושים עסקינן אז הכי טוב לבנדר, גם לטיפול וגם למניעה. למניעה אפשר לטפטף כמה טיפות לבנדר על הבגד, השמיכה או הכרית או לתוך מבער. תוספת של לבנדר לג'ל אלו וורה תיצור ג'ל דוחה יתושים עדין ואפקטיבי.

גם אם כבר נעקצנו – לא נורא. טיפת לבנדר או מריחה בג'ל שכבר הכנו, תרגיע את העקיצה ותשכיח את הגירוד.

4. נעקצתם ממשהו לא נעים בכלל? עץ התה יעזור!

שימוש בשמן עץ התה ייכנס לפעולה אם יש אלרגיה לעקיצה או אם נעקצנו ממשהו יותר רציני מיתוש מזדמן. שימוש בשמן עץ התה יהיה יעיל כנגד עקיצות של מדוזה, עכבישים, צרעות ואף יכול לשמש כעזרה ראשונה במקרה של רמשים ארסיים עד הגעה לעזרה רפואית.

בעת השימוש בשמן עץ התה, כמו בשמן לבנדר, יש להפעיל שיקול דעת. אם יש צורך בשימוש נקודתי על שטח עור קטן אפשר למרוח שמן אתרי נקי. במידה ויש צורך למרוח שטח גדול של העור בשמן לבנדר או בשמן עץ התה, רצוי לדלל בשמן או ג'ל ולמרוח.

כיוצרת של קומסטיקה טבעית יש לי המון סוגים של שמנים אתריים, אבל כשאני יוצאת מהבית יש איתי תמיד שמן אתרי עץ התה ושמן אתרי לבנדר

5. איכס קרציות! שמן עץ התה יוצא לשטח…

כמה שזה לא נעים (ועוד פחות נעים להודות…) לפעמים בקיץ אנחנו יכולים למצוא על עצמנו או על ילדים קרציה. במקרה כזה שימוש בשמן עץ התה באופן מיידי על המקום יעזור לחסל כל זיהום שהקרציה יכולה לשאת איתה ולחטא את הפצע שהיא משאירה.

6. לבנדר ועץ התה נוגדי דלקות

גם שמן עץ התה וגם שמן לבנדר הם נוגדי דלקת טובים. למרות זאת, צריך לומר ששמן הלבנדר יותר עדין, מריח יותר נעים ובהחלט עונה על רוב הצרכים היום יומיים.

לדלקת אוזניים – יש לטפטף 5 טיפות שמן לבנדר או שמן עץ התה לילדים, ו- 10 טיפות שמן לבנדר או שמן עץ התה למבוגרים, לתוך כפית שמן זית חמים. לאחר מכן לטפטף עם טפי כ-3 טיפות לתוך האוזן ולסגור עם צמר גפן. לחזור על הפעולה 3-4 פעמים ביום.

לדלקת עיניים – אפשר לחלוט כפית פרחי לבנדר (לא השמן, אלא פרחים שקטפנו היישר מהצמח) בכוס מים רותחים ולהניח על העיניים בד או צמר גפן טבול בחליטה הפושרת.

שימוש בשמן עץ התה עדיף כאשר גורם הפציעה היה מאד מזוהם וחיטוי זה העיקר.

שמן עץ התה יהיה יעיל גם לחיטוי החניכיים במקרה של דלקת חניכיים ואפטות. טפטפו טיפה לחצי כוס מים והשתמשו כשטיפת פה – לא לבליעה!

7. שמן עץ התה לפנים חיסול ממוקד של פצעונים

אפשר למרוח טיפה שמן עץ התה לאקנה מספר פעמים ביום, ושלום שלום לפצעון.

שמן לבנדר, יכול לסייע מאוד כאשר הפצעון עוד לא יצא לאוויר העולם. זה עובד ככה: פתאום מופיע הכאב הזה שמתריע על אוטוטו אני יוצא, מירחו שמן לבנדר ישירות על המקום מספר פעמים ביום ויש סיכוי טוב שהפצעון יעלם כלעומת שבא מבלי לבצבץ כלל.

שמן עץ התה מופק מצמח עץ התה

8. שימוש בשמן עץ התה לטיפול בפטריות

אין כמו שימוש בשמן עץ התה לחיסול פטריות מכל הסוגים. שמן עץ התה ימגר פטריות עור, ציפורן ופטרת נשית כמו גם פטריות שאימצו כבית את הנעליים של הבן המתבגר או את הסמרטוטים הלחים תדיר במטבח.

עץ התה לטיפול בפטרת רגליים

עץ התה לטיפול בפטרת נשים

9. עוד שימושים ללבנדר – טיפול בתינוקות ועזרה בהירדמות

שמן לבנדר מטפל נפלא בתינוקות. אפשר להכין שמן עיסוי המכיל בסיס של 3/4 שמן שקדים ורבע שמן חוחובה בתוספת 3-5 טיפות שמן לבנדר (תלוי בגיל התינוק), ולהשתמש כשמן עיסוי.

שמן הלבנדר יהיה יעיל בטיפוח עור התינוק, ירגיע ויעזור לו לישון. אפשר גם לעסות עם שמן הלבנדר את בטן הפעוט עם כיוון השעון כאשר יש גזים וכאבי בטן. תוספת שמן לבנדר לשמן קלנדולה תעזור לריפוי אדמומיות עור, פצעוני זיעה ותפרחת חיתולים.

לבנדר יועיל גם לגדולים מבינינו המתקשים להירגע או להירדם. שמן הלבנדר ירגיע את מערכת העצבים, ירומם וישקיט את הנפש ויעזור לשחרר את לחצי וטרדות היום. 5 טיפות שמן לבנדר בכף שמן בסיס באמבטיה לפני השינה, טפטוף כמה טיפות על הכרית או נידוף במבער יעשו את העבודה נהדר.

לסיכום, נגיד שההמלצות האלו אינן רפואיות, אלא מבוססות על היסטוריה עשירה של שימוש בשמנים אתרים ועל נסיונם של מאות דורות שהיו כאן לפנינו. זה עובד לי כאימא, ואני משתפת מתוך נסיון אישי- מקווה שהמאמר הזה יעזור לכם וישמח אתכם : ).
מיכל