שמחת ההדרים – שימוש בשמנים אתרים להתעודדות ושמחה

שמחת ההדרים
שמנים אתריים של הדרים (תפוז, אשכולית, ברגמוט, לימון) משמחים ומעודדים
מאת: סמדר אוקו ונועם לוי, "מיכל סבון טבעי"

לשמנים אתרים רבדים רבים של פעילות בגוף-נפש. אחד הרבדים הפחות מוכרים הינו השפעת השמנים על גזע המח ודרכו על הגוף הרגשי ותחושתנו בעולם.
איך זה עובד?

לריח יש תכונה מופלאה לעורר זיכרון חי ביותר בצורה מדהימה ו"לקחת" אותנו ישר חזרה אל הזמן והמקום של הזיכרון. השמנים האתריים פועלים על אותו מקום, ובמלוא העוצמה שיש לחוש הריח על הנפש. 
חוש הריח נקלט ומעובד בגזע המח. חלק זה של המח הוא העתיק ביותר שלנו וטומן בחובו זיכרונות ינקות וחוויות חיים הקובעות את רוב התגובות הבסיסיות הבלתי מודעות שלנו.פיזית זה מתבצע דרך מערכת העצבים האוטונומית ובלוטות הורמונאליות המפרישות חומרים המשפיעים על הנפש, כמו אנדורפינים המשככים כאב וגורמים להתרוממות רוח.שמחת הפרדס הפורח שמני הדרים ידועים כנוגדי דיכאון, משמחים ומעוררים את "התיאבון לחיים". שמני ההדרים בטוחים לשימוש ואהובים על כולם – אז בפעם הבאה שיש אורחים, שהילדים פשוט רבים יותר מידי או שסתם היום נראה קצת עכור וחסר תקווה, נסו לנדף בבית תערובת של שמני הדרים ותראו מה קורה. עשו אמבטיה עם שמנים או העניקו לעצמכם פינוק במריחה של שמן גוף הדרי והיום שלכם יראה לגמרי אחרת.לכל הדר אופי משלו

 

תפוז – מאזן את הנפש העור ומערכת העיכול.
מנדרינה – מרגיע, במיוחד ילדים. קוסמטי ומצוין לעור. מתאים מאד בשימושים שונים לתקופת ההיריון.
ברגמוט – פותח את הלב ומקדם תקשורת. טוב כחלק מדאודורנט ומנטרל ריחות באופן כללי.
אשכולית – מעוררת ומרעננת, משפיעה לטובה על החשיבה וההשראה.
לימון – מרענן, מעורר תיאבון וממריץ. נותן תחושת ניקיון וטוהר.שמני ההדרים משתלבים היטב עם שמנים אחרים והרבה פעמים משמשים ניחוח "אמצע" בינוני המחבר בין שמנים בעלי ריחות כבדים או מתוקים לשמנים בעלי ריחות עליים "גבוהים". למשל, נסו במיוחד לערבב עם פטשולי, גרניום או לבנדר. אבל למעשה, כל תערובת שתיצרו עם הדרים תהיה טובה.

אזהרה אחת – ברגמוט, לימון ואשכולית הינם פוטוטוקסיים. כלומר, הם מעוררים את רגישות העור לקרינת השמש למשך מספר שעות (2-4) אחרי מגע עם העור.
לעומת זאת, השמנים מתנקים בקלות דרך העור ומערכת השתן ואחרי מספר שעות אין כל סכנה.