התינוק הטבעי – מה צריך בבית כדי לטפל בתינוקות (כולל מתכונים)

תינוק חדש נולד

לתאר כניסה של תינוק חדש לעולם זה כמעט בלתי ניתן במילים. זו מתנה כל כך נפלאה ומשנה חיים. הרגש ההורי הפשוט והטבעי שלנו הוא פשוט להרעיף על התינוק החדש כמה שיותר טוב. הלב נפתח ואנחנו משתוקקים לתת להם הכל.

כמובן שהתפרצות הרגש הזו היא לא סוד פסיכולוגי, וחברות רבות יודעות שזה בדיוק הזמן לרכוב על גל האהבה הזה ולעשות כסף. והרבה. וכך צומחת לה תעשייה שלמה של מוצרים מיותרים לגמרי, יקרים בלי פרופורציה ובמקרים רבים אפילו מזיקים. יש הורים שמגיעים ל"חשבון לידה" של 10,000 ש"ח ויותר, ככה רק בתור התחלה.

האמת

האמת היא שתינוק צריך הרבה חום, אהבה ומגע. לא הרבה יותר מזה בשלב ראשון. תינוקות בריאים נולדים מושלמים, מאוזנים להפליא ומצוידים בדיוק לא יאמן לחיים בעולם הזה. התפקיד שלנו הוא להפריע כמה שפחות לכל השלמות הזו. ככל שמתחילים להתערב בצורה חיצונית באיזון של התינוק עם כל מיני תכשירים, תוספים ופטנטים, נוצר מעגל של התערבות שרק הולך ומחריף.

לכן, חשוב שכל שגרת הניקיון והטיפול בבעיות שכן מתעוררות יהיה עדין-עדין, מינימלי ועד כמה שאפשר, עם חומרים טבעיים בלבד. הסיבה היא שרק חומרים טבעיים באמת (אלו שמתאימים לתינוקות) יודעים לתמוך ולעזור בפתרון בעיות בלי להתערב בצורה בוטה וגסה מדי במערכות הגוף של תינוקות, כמו שחומרים סינתטיים עושים.

פרסומות 

אולי יותר מבכל מקום בתחום הטיפוח, חברות רבות מאוד משתדלות לשדר בכל דרך שהמוצרים שלהם מיועדים לתינוקות ובטוחים לתינוקות. בגלל הרגישות הגבוהה והמוצדקת של הורים לתינוקות שלהם, מוצרים רבים מתהדרים בתואר טבעי, אורגני, וטהור, אבל קומץ מקיימים בפועל עם מרכיבים בטוחים ותהליך ייצור מתאים.

בכתבה הזו נתמקד בדרך נהדרת לוודא שמה שאתם נותנים לתינוק שלכם הוא בריא ונקי, והיא – להכין את התכשירים בעצמכם. זה חסכוני, מהנה, וזו דרך נהדרת להעניק את הטוב ביותר. אלה אגב גם מתנות הלידה הכי כייפיות לתת!

מה צריך להיות בבית לטיפול טבעי בתינוק?

הנה רשימה קצרה של חומרי גלם שיכולה לכסות קשת רחבה של דברים שתינוקות צריכים:

  • שמן שקדים – שמן בסיס עדין מרכך ומזין.
  • שמן חוחובה – שמן מעולה לריכוך הגנת והזנת העור.
  • שמן/משחת קלנדולה – אפשר לקנות מוכן או להכין לבד לפי המתכון בהמשך.
  • ליקו פאודר – אבקה המתקבלת מטחינה של צמח הליקופודיום (כף הזאב). מהווה מחליף לטלק ומוסיפה סגולות של טיפול בעור מגורה, דלקתי ואדמומי. לא קריטי אבל נחמד שיהיה.
  • שמן אתרי לבנדר – הכי מתאים ובטוח לטיפול בתינוק. מטפח את העור, מרגיע, משחרר עוויתות, נוגד דלקת, מרגיע כל גירוי, גירוד ועקיצה, דוחה יתושים ובסוף היום עוזר לישון.
  • שמן אתרי קמומיל רומאי – מעט יקר אך מאד מומלץ לטיפול בתינוק, במיוחד לתפרחת חיתולים המאיימת לצאת משליטה. בקבוקון אחד יספיק לכל תקופת הינקות. קמומיל הוא נוגד דלקת עוצמתי ביותר, מפיג אדמומיות וכאב של העור, מרגיע את העיכול ומשחרר גזים, משחרר עוויתות ומטפח את העור גם במצבי יובש והתקלפויות.

תוספות אפשריות לפי הרגישויות של התינוק:

שמן אתרי נענע/אניס/מנדרינה – לרגישים במערכת העיכול והמעיים.

שמן אתרי הדס/לבונה – לתינוקות הרגישים במערכת הנשימה.

אז איך לטפל בבעיות הנפוצות בטיפול בתינוקות?

יובש וקילופים

אחרי 9 חודשים במים וחושך, עור התינוק נוטה ליובש והתקלפות. אם אתם מזהים יובש, אפשר לטפח ולהזין אותו עם שמנים איכותיים שיספגו בעור ויעזרו לו לצמוח. השמנים האלה מכילים חומרי תזונה הטיפוח שמאוד מקדמים את לחות העור ואת מצבו. הימנעו מכל תכשיר לעור המכיל שמן מינרלי (או בשמו פטרוליום, פראפין) האוטם את העור ומייבש אותו. חשוב חשוב לדעת שהתינוק נולד עם שכבה של וארניקס, חומר לבן דומה קצת לחמאת שיאה שמצפה את העור ושומר עליו. זה חומר אדיר, ואם אפשר לתת לו להיספג בעור ולא לשטוף, הכי הכי טוב. לפעמים, למי שלא מכיר ולא מבין, זה נראה כמו יובש או קילופים, אחרי כמה ימים, אבל זה לא. זה נספג וזה חשוב.

תפרחת חיתולים

תפרחת החיתולים היא בעיה בסיסית המוכרת לכולם ולא מפתיעה בהתחשב בעורו העדין של התינוק ובזמן שהוא נמצא עם חיתול שמכסה אותו. לטבע יש הרבה מה להציע מבחינת שמנים וצמחים המטפלים בגירוי ואדמומיות. אפשר להשתמש בחמאת שיאה שתיצור מעין חיץ בין העור לבין החיתול ותשמור על העור נקי ורך ולא מגורה. במקרים קשים יותר, מגיל חצי שנה, אפשר להשתמש במשחת קלנדולה . אפשר להשתמש במגבונים אקולוגיים, ללא חומרי ניקוי אגרסיביים, או להכין לבד. תיכף הוראות ההכנה.

כאבי עיכול

כאבי בטן, עוויתות עיכול וגזיםהם שלב בגדילה הראשונית, יש תינוקות הסובלים מכך יותר מאחרים וניתן לעזור ע"י עיסוי בשמן המכיל שמנים אתריים המשחררים עוויתות ומיטיבים עם העיכול.

נשימה

תינוקות ופעוטות רבים רגישים להצטברות של ליחה, שיעולים ונזלת. אצל תינוקות יונקים זו יכולה להיות בעיה מתסכלת ביותר כי קשה להם לנשום תוך כדי יניקה. שימוש בשמנים אתריים יכול "לשחרר את הצנרת" ולהקל על היכולת הבסיסית לנשום.

מתכונים

שמן קלנדולה

שמן קלנדולה מומלץ לטיפול ביובש וקילופים. הקלנדולה היא פרח, שמיצוי שלו בשמן (בשוק יש בשמן שקדים או חמניות, יחס של קילו פרחים לקילו שמן או 2 קילו פרחים לקילו שמן – שעדיף בהרבה) מעולה לעור ומטפח אותו. בנוסף הוא נוגד דלקת וגירוי ומרגיע מאד את העור.

חומרים

  • כ-400 גר' פרחי קלנדולה מיובשים בגוון חלמון חזק (להשיג בחנויות התבלינים והטבע הטובות).
  • 150 גר' שמן שקדים (כ-165 מ"ל, לא חייבים לדייק).
  • 50 גר' שמן חוחובה (כ-55 מ"ל. לא חובה, אפשר פשוט להחליף בשמן שקדים, ואז יש סה"כ 200 גר' שמן שקדים.

הכנה

    הכינו סיר כפול: סיר קטן המונח על גבי סיר גדול יותר כך שהסיר הקטן מונח במים ולא נוגע בתחתית הסיר הגדול. בסיר הגדול שימו מים ובסיר הקטן שימו את כל המרכיבים. פרחי הקלנדולה צריכים למלאות את תכולת השמן בסיר בלי לבלוט מעליו. אפשר לדחוס אותם פנימה עם כף, אם יש צורך. בשלו באש נמוכה כשעתיים (השגיחו שהמים בתחתית הסיר הגדול לא נגמרים). סננו דרך בד חיתול וצננו. יש לבקבק את השמן בבקבוק זכוכית כהה, עם פקק אטום לגמרי.

גיוון

אפשר להחליף רבע מכמות צמח הקלנדולה בפרחי קמומיל להשגת סינרגיה מרגיעה בין הקלנדולה לקמומיל שהוא מרגיע לא קטן בפני עצמו.

מגבונים טבעיים יותר

מי שרוצה משהו טבעי יותר, יש כמה דרגות שאני מכירה, בשתיהן השתמשתי בתקופות שונות.

מגבונים רגילים שהפכנו אותם לטבעיים יותר: לוקחים מגבונים רגילים שקונים בחנות ושוטפים אותם במים היטב לפני השימוש. זה מוריד מהם הרבה מחומרי הניקוי שנמצאים במגבונים ומשאיר אותם נקיים אך מנקים בצורה ממש טובה.

מגבונים תוצרת בית: קונים צמר גפן וקורעים ממנו כמה חתיכות. מכינים בצנצנת מים וכמה טיפות לבנדר ומכניסים את כדורי צמר הגפן שלנו. מערבבים היטב. בכל שימוש, מוציאים כדור צמר גפן, סוחטים מעט ומשתמשים כמו מגבון. עובד מעולה.

שמן עיסוי תינוקות תוצרת בית

מתאים לטיפול ביובש וקילופים, אפשר להשתמש גם כתחליף למשחת החתלה, וכמובן כמובן, לעיסוי תינוקות מרגיע, מקרב ומחבר.

חומרים

  • 75 מ"ל שמן שקדים.
  • 25 מ"ל חוחובה.
  • 5 טיפות לבנדר וטיפה אחת (לא חובה. רק אם יש בבית) של קמומיל רומאי במיצוי co2.

או

  • 50 מ"ל שמן שקדים
  • 25 מ"ל חוחובה
  • 25 מ"ל שמן קלנדולה
  • אופציונלי: 5 טיפות לבנדר וטיפה אחת (לא חובה) של קמומיל רומאי במיצוי co2.

הכנה

למזוג את כל החומרים לבקבוק, לסגור ולשקשק קלות. יש לבקבק את השמן בבקבוק זכוכית כהה, עם פקק אטום לגמרי.

גיוון

אחרי גיל 3 חודשים אפשר להגדיל את המינון ל- 6 טיפות לבנדר ו- 2 טיפות קמומיל. בכל מקרה אם אין קמומיל אפשר להחליף את טיפות הקמומיל בעוד לבנדר.

התערובת תטפח את העור ותרגיע את התינוק, עסו בעדינות ואהבה בקרבת שעת השינה.

מה מתאים לתפרחת חיתולים?

  • אחרי כל החלפה ומריחה פזרו ליקו פאודר או טלק טבעי.
  • מירחו על אזור הישבן טיפ-טיפה שמן קלנדולה, אפשר עם 2 טיפות לבנדר ל-100 מ"ל. אחרי 3 חודשים אפשר להעלות את הלבנדר ל 4 טיפות.
  • עדיף מאוד לנקות את התינוק בכיור, במים חמימים זורמים ולא במגבונים. אם חייבים, אז במגבונים טבעיים נטולי חומרי ניקוי כימיים. המגבונים הרגילים מכילים חומרי ניקוי חזקים העלולים לגרות את העור עוד יותר. אפשר גם להכין לבד לפי ההוראות שלמעלה.

אם רוצים מרקם וסמיכות של משחה, החליפו את שמן השקדים (במתכון לשמן קלנדולה) בחמאת שיאה.

שמן עיסוי לטיפול בכאבי בטן

הוסיפו לכף שמן שקדים טיפת שמן אתרי קמומיל וטיפה אניס או נענע (לא מנטה – אלו שני צמחים שונים).

עסו את בטן התינוק בתנועות מעגליות עדינות, עם סיבוב השעון. מדי פעם קפלו את רגלי התינוק אל בטנו והמשיכו שוב עם העיסוי. הקלה אמורה להיות מורגשת ממש מיד או אחרי כמה דקות.

שמן עיסוי להקלה על מערכת הנשימה

הוסיפו לכף שמן שקדים 3 טיפות שמן אתרי של הדס. אחרי גיל 3-4 חודשים אפשר להעלות את המינון ל- 4 טיפות.

יש לעסות בעדינות לתוך אזור החזה והגב העליון בתנועות מהמרכז החוצה.

בנוסף לזה אפשר לשים על דש הבגד של התינוק טיפה של שמן אקליפטוס רדיאטה, הדס או עץ התה. נשימת האדים של השמנים תביא להקלה כמעט מיידית בליחה ובגודש.

 

איזה כיף זה תינוק חדש בבית. וגם הרבה עבודה. כיף להכין לבד את המוצרים שבהם משתמשים, בעיקר עבור תינוקות אבל לא רק. אם יש שאלות, או דברים שלא כתבתי עליהם, תגידו ואשמח לכתוב.

להתראות ובהצלחה!

מיכל.