מה ההבדלים בין סבון נוזלי טבעי לשמפו טבעי?

להגיע למתכון של סבון נוזלי אמיתי, כזה שעושים בתהליך המסורתי של פעם, אבל בטכנולוגיה של היום, לקח לנו הרבה זמן, אבל המרחק בין הידע שצברנו כדי לייצר סבון נוזלי לבין לדעת איך להכין שמפו היה מרחק הרבה יותר ארוך ורק שמונה שנים אח"כ הוצאנו את השמפואים הראשונים שלנו. 

 

השיער שלנו הרבה יותר רגיש מהעור שלנו ודורש ניקוי פחות אינטנסיבי והרבה הרבה יותר לחות ועדינות. 

 

הרבה אנשים שאלו ושואלים אותי בעצם מה ההבדל בין שמפו לסבון נוזלי והאם אפשר להשתמש בסבון נוזלי כשמפו או בשמפו כסבון נוזלי. אנסה לרכז כאן את הנתונים ולענות על כל השאלות. כמובן שאם יש שאלות שלא עניתי עליהם, תשאלו. 

 

סבון נוזלי

סבון נוזלי מכינים מתערובת של שמנים צמחיים בסיר אחד, התערובת הזו היא החלק החומצי במתכון. סיר נוסף הוא החלק הבסיסי והוא יכיל מים ואשלגן. בחום שווה מאחדים את שתי התערובות ומערבלים, ואז מבשלים. זה בגדול. הקצוות הבסיסיים והחומציים מתקזזים אחד עם השני, ונשאר חומר חדש לגמרי והוא הסבון הטבעי האמיתי. 

 

החומר שנשאר מנקה בצורה יוצאת מן הכלל וגם מחטא בצורה יוצאת מן הכלל, בדומה ולרוב הרבה יותר מכל סבון נוזלי תעשייתי, בין אם הוא סבון לידיים או תחליב רחצה. 

 

ערך הגבה (ה PH) התקני של סבון כזה הוא בין 9-11, כלומר בסיסי. ממש כמו של סבון מוצק טבעי. 

 

בשימוש על העור, הוא מוריד באופן זמני את שכבת השומן שמצפה את העור, יחד עם הלכלוך. כשיש איזון בגוף ובעור, שכבת השומן והלחות הזו, שחשובה לנו, מתחדשת בטבעיות ברבע שעה שאחרי השימוש בסבון. בשימושים ראשונים, ולפעמים כאשר יש חוסר איזון בעור, נרגיש חיספוס בעור, והרגשה יבשה ולא נעימה. זו תקופת הסתגלות לסבון והיא חולפת. העור לומד להפריש את הלחות הטבעית שלו ולא להזדקק לחומרי לחות סינתטייים, מבוססי נפט, שנמצאים בסבונים בעלי חומרים לא טבעיים.

 

אי אפשר להשתמש בסבון הנוזלי בתור שמפו. חד משמעית. אולי מי שיש לו או לה שיער קצוץ יהנה ממנו בצורה הזו, אבל מהנסיון שלי, הוא משאיר את השיער דביק ולא נעים. זו פשוט לא המטרה שלו והוא לא יודע לעשות את זה טוב. 

 

כן אפשר להשתמש בו כסבון לשטיפת ידיים, כסבון רחצה במקלחת, כסבון לשטיפת פנים (בעיקר לבעלי עור מעורב או שומני, אני אישית משתמשת בו גם לניקוי הפנים) ואפילו- לחפיפת פרווה של בעלי חיים. 

סבון נוזלי, כמו סבון מוצק משמר את עצמו. הוא לא זקוק לחומרים משמרים חיצוניים. כמעט שום דבר לא משפיע עליו ולא מקלקל אותו. הוא צלול בקיץ ועכור בחורף, וזה מתוקף האחוז הגבוה של שמן זית האיכותי שיש בו והתגובה הטבעית שלו לשינויי טמפרטורה. 

 

שמפו הוא בעצם אל-סבון טבעי

השמפו הוא כבר עניין אחר לגמרי. הוא לא סבון במובן הקלאסי של המילה, אלא מעין אל-סבון טבעי. השמפו מכיל מיץ אלוורה אורגנית, זה הבסיס. אליו אנחנו מוסיפים שמנים צמחיים שיתנו לחות והזנה, חומרים מקציפים (סוכרים למיניהם) וחומרים מסמיכים (עמילנים שונים, גומי טבעי וכו'). בנוסף יש במתכון חומרים משמרים 100% צמחיים וחומרי ריח 100% צמחיים (השמנים האתריים). זה בגדול. 

 

השמפו מנקה בצורה יותר עדינה ויש לו פחות יכולות חיטוי (מי שרוצה חיטוי, יכול להוסיף לכף היד במקלחת, יחד עם השמפו 2-3 טיפות של שמן לבנדר או עץ התה, או למניעת הידבקות בכינים וחיזוק שורשי השיער 2-3 טיפות של שמן אתרי רוזמרין וכך הלאה עם כל מטרה שמבקשים להשיג שאפשרית ברמה של שמנים אתריים). 

 

ערך הגבה (ה- PH) שלו הוא בין 5-5.50, הרבה יותר נמוך מזה של הסבון הנוזלי, ותואם ל PH של העור. זה חלק מהעדינות שלו. 

 

אפשר בהחלט להשתמש בשמפו כסבון גוף או סבון לשטיפת ידיים. אין עם זה שום בעיה. הוא יהיה עדין מעט יותר לעור מאשר הסבון הנוזלי, ויהווה פתרון מתאים לתינוקות וילדים (השמפו והסבון הנוזלי לתינוקות וילדים הוא בדיוק זה), וגם למבוגרים בעלי עור מאוד עדין ויבש. יש הרבה שמשתמשים כך בשמפו/סבון נוזלי  לתינוקות שלנו. אפשר לשים כמה טיפות ממנו באמבטיה, ואפשר לדלל אותו מעט במים אם הוא סמיך לכם מדי (כמות קטנה, לא את כל הבקבוק). 

תהליכי ייצור ומחיר

תהליך הייצור של השמפו קצר יותר, ודורש אנרגיה קטנה בהרבה מבחינת הכנה (בישול, שימוש בכלי עבודה, כח אדם), ולכן הוא זול יותר. עיקר הסיבה שהסבון הנוזלי יקר יותר הוא בגלל שהתהליך שלו ארוך מאוד, מורכב יחסית ודורש הרבה עבודה פיזית.  

 

אנחנו בדיוק בדיוק בתהליך של מעבר לאריזות נוחות יותר לשמפואים ולמרכך (אני יודעת שזה נצרך), וגם בתהליך של שיפור ממשי של המתכונים. הפיתוח הקרוב יביא לסדרות של שמפואים ומרככים לפי סוג השיער (שיער רגיל, יבש, שמן), יחד עם עוד כמה הפתעות. אני מקווה שתהנו מהם מאוד!

 

אני מקווה שזה עזר קצת לעשות סדר, וכמובן, אני כאן לכל שאלה. 

מיכל.