החלום שלנו

I have a dream!

כשהייתי צעיר יותר היה לי חלום – קהילה של אנשים שכולם אוהבים אחד את השני, כולם דואגים אחד לשני, אין מעמדות, אף אחד לא "נחשב" יותר מהשני, ואף אחד לא מנצל את השני. אחד מכין לחם וכולם קונים ממנו, לאחר יש חלב, עוד אחד תופר בגדים וכן הלאה והלאה – וכל אחד מספק את הסחורה בצורה הוגנת ומקבל מהקהילה כל מה שהוא צריך.

השינוי מתחיל בי

כשהתחלנו את כל המהלך של "מיכל סבון טבעי" לפני כמעט עשור פשוט חיפשנו פרנסה הוגנת, שתתאים לערכים שלנו, ושנוכל להיות אדונים לעצמנו ולא משועבדים לבוס ומקום עבודה. חיפשנו משהו שנוכל להיות בו אנחנו – למצוא את הנישה שלנו ולהביא את עצמנו לידי ביטוי.

תמיד רצינו אורח חיים של חזרה לטבע, חזרה לפשטות ולתמימות. מן רצון כזה לחזור לילדות ולשמחה הטבעית. ואנחנו באמת משתדלים ליישם את זה על כל פן בחיים שלנו – בין אם זה בבחירה מקום מגורים (מושב נפלא וירוק למרגלות הר מירון), בגידול הילדים, או בתזונה שלנו.

כסף נקי?

אבל בפרנסה זה היה קצת יותר מסובך. זה אתגר אמיתי – איך אני לא מוכר את עצמי ומתפשר, אבל כן מספק פרנסה למשפחתי האהובה? אז ישבנו וחשבנו… אנחנו יודעים מה האמונה שלנו, אבל מה אנחנו יודעים לעשות? מה הכישרון שלנו, שהוא ייחודי לנו? אז מסתבר שזה אחד הכישרונות שלנו – אנחנו יודעים להמציא ולרקוח תכשירים טבעיים ואיכותיים.

אנשים אמרו שאנחנו מטורפים לנסות להקים עסק זעיר חדש בלי פרנסה מעבודה שכירה. "להסתכן ככה על דבר כזה? פשוט תהיו נורמאלים! אתם יודעים כמה אנשים יש בשוק שעושים סבון טבעי?!" הם אמרו לנו. אבל אנחנו, מסתבר, לא כל כך נורמאלים. אנחנו העדפנו להיחשב משוגעים, אבל להיות אנחנו באמת, להביא את עצמנו, ולהמשיך לרדוף אחרי החלום הישן והמטופש.

כימיקלים יום-יום זה שפוי?

אנחנו רוצים להיות אנשים שבאמת עושים משהו שהם אוהבים ועושים את זה גם בשבילם, אבל גם בשביל החברה שבא הם חיים. בעינינו זה לא כזה משוגע לרצות להיות טבעי, להיות אמיתי. לעשות את מה שאנחנו אוהבים, ובמיוחד עם זה משמח אנשים אחרים ובאופן כללי עוזר לחברה. מה שכן משוגע בעינינו זה קרם פנים בשלוש מאות שקל (בלי להעליב אף אחד), גם להחדיר כל יום כימיקלים לעור זה לא הכי שפוי בעינינו (שוב.. מקווים שאף אחד לא נפגע). אחרי קצת מחקר בתחום הקוסמטיקה בארץ הבנו שהמצב הוא רחוק ממה שנראה לנו כשפוי.

אז החלטנו ללכת על זה – עם לא מעט חשש, אבל הרבה אמונה ואופטימיות התחלנו לייצר סבונים במטבח הביתי שלנו. כאשר המטרה שלנו הייתה לאפשר לכמה שיותר אנשים ליהנות מכל הטוב של מוצרים טבעיים ואיכותיים. עד היום המטרה הזו היא עיקר המניע לקיומנו. אז התחלנו לייצר ולמכור. לאט לאט, יום אחרי יום, השמועה פשטה לה, אנשים התחילו להתלהב ואנחנו התחלנו לגדול. עברו השנים, ולאט לאט נכנסו באופן רשמי וברור לשוק הקוסמטיקה בארץ.

למחיר הוגן יש מחיר

האמת היא שנדהמנו, למרות שזה היה צפוי. מסתבר שאם תעיז להציע קרם בחצי מהמחיר ממה שמקובל בשוק, הקהל הרחב בהחלט עלול לסמן אותך כ"איכות נמוכה" ו-"זול" – על כל המשתמע מכך. "אם זה מאוד יקר, זה בטוח איכותי, לא?"

זאת מלחמה יום-יומית, צריך למצוא את דרך האמצע המאוזנת והנכונה – לייצר מוצרים איכותיים וטבעיים במחירים הכי הוגנים שאפשר; ומצד לא להצטייר בטעות בתור אנשים שעושים מוצר נחות, "חותכים פינות", במטרה להגיע למחיר זול. להפך, אנחנו מרגישים שהאיכות של המוצרים שאנחנו עושים גבוהה בהרבה מהממוצע, אבל לא פשוט לשכנע אנשים בזה בלי מחיר מפוצץ. אתם שמכירים אותנו כבר יודעים בגדול איך אנחנו עושים את זה: בלי ים של כספים על פוזה, מיתוג, פרסומים ושיווקים מפוצצים (רק קצת בפייסבוק…), בלי אריזות מפוארות ובלי מתווכחים – אנחנו עושים את הכול פה, אצלנו, וההזמנה שלך מתקבלת, מיוצרת, נארזת ונשלחת מאותו מפעל קטן וביתי בפארק התעשייה בדלתון – אין לוגיסטיקות ומערכות שיווק והפצה.

מהפכה

אנחנו מרגישים (וגם מקבלים מכם פידבקים) שאנחנו עושים מהפכה אמיתית בתחום – ואת האמת, זה הכול בזכותך. בזכות זה שאתם מספרים לחברים שלכם שיש דבר כזה קוסמטיקה טבעית שעובדת באמת ובמחירים הגיוניים.

בזכות זה שאתם קונים מאיתנו אפילו שזה באינטרנט ואפילו שלפעמים צריך ללכת לדואר המעצבן או לתהות מתי השליח יגיע. אז תודה לכם – אתם אלו שמחזיקים את החלום שלנו חי, ובזכותכם אנחנו ממשיכים לגדול ולצמוח (בלי עין הרע).

חזרה לחלום

והאמת שאני לאט-לאט רואה את המציאות שלי משתנה ומתעצבת לחלום שלי – המוסכניק שלי גר ביישוב, ממש לידי, והוא חבר, תמיד פייר אלינו ואף פעם לא מנסה לעבוד עלינו. שכן אחר מוכר קמח אורגני מקומי, אחר עושה גבינות ויוגורט עיזים ממרעה. שכן אחר מוכר ירקות עלים מגידול הידרופוני נטול רעלים. יש במושב לידינו לול ביצי חופש אורגניות, ואנחנו אפילו מחליפים יין מדהים לשבת משכן שיש לו יקב בבית – תמורת קרם אנטי אייג'ינג…

לא יאמן, אבל שכן אחר (כן, כל זה באמת!) הוא מעצב תעשייתי מוכשר במפעל ביטחוני סודי פה בצפון, והוא עזר לנו לעצב את מכשיר חיתוך הסבון החדש והמתקדם שלנו באיזו תוכנה מטורפת. בתמורה, לא מפתיע, לסל מוצרים עשיר ומפנק ביותר שלנו. אז נכון שהדרך ארוכה אבל אותי לימדו להשתדל להסתכל על הנקודות החיוביות.

בסופו של דבר כשאני מסתכל על החברה שלנו יש מקום לאופטימיות. אז נכון שממש לא מושלם פה, ועוד יש מקומות שכן מנסים לנצל אותנו ולסחוט מאיתנו את המיץ, אבל בסה"כ הכללי – המדינה הזאת מלאה באנשים טובים שפשוט רוצים לחיות יחד ברווחה ובאהבה, אנחנו פשוט צריכים לזכור את זה גם כשאנחנו נתקלים בצד השני ולהחזיק בראש: "אני משתדל להיות טוב וחברתי – ואני לא לבד!"