טיפול טבעי בכפות הרגליים

סמדר אוקו ונועם לוי

טיפול טבעי בכפות הרגליים

עור כפות הרגליים הוא העבה ביותר בגוף ונוטה להתייבש ולהעלות על עצמו שכבת עור עבה, נוקשה ומעצבנת.

היסטורית, זו הייתה תכונה חיונית לאבותינו שהסתובבו יחפים בעולם ריק מאספלט, אבל הצורך הזה כבר חלף מהעולם והיום רק מזיק. נדבר כאן על מספר בעיות עיקריות הנוגעות לכפות רגלינו ומציקות לרבים כל כך מאיתנו – יובש ובקעים, פטרת ונטייה לנפיחות ובצקת אחרי עמידה ממושכת.

מבחינה טיפולית-הוליסטית, כפות רגלינו הן איבר מעניין ביותר משום שהן מייצגות את הגוף השלם ויכולות להצביע על מבנה הגוף נפש שלנו ועל דרכנו בחיים.

"הן מחברות אותנו לקרקע ומייצבות אותנו עם כל צעד ושעל וסופגות את כל השינויים בגוף, במשקל וביציבה שלנו. לכן, למרות שקל מאוד לקחת את כפות רגלינו כמובנות מאליהן, הטיפול בהם חשוב מאוד ומשפיע על כלל הגוף."

מדבר חרבה – יובש בכפות הרגליים

יובש בכפות הרגליים גורם בדרך כלל לבקעים וחריצים בעור, שאינם כואבים מאוד, אך מפריעים מאוד אסטטית. במצבים קיצוניים יותר, בקעים אלה מעמיקים עד כדי שנוצר דימום וזיהום. מצב כזה מסב כאב ואי נוחות רבים ומשמעותיים למי שסובל ממנו.

כאשר באים לבחור מוצר מוכן לטיפול ביובש בכפות הרגליים, ראוי לבדוק אם אחד המרכיבים הראשונים ברשימה הוא שמן מינראלי. רכיב זה יכול להופיע בשם פטרוליום או ווזלין.

השמנים המינרלים מופקים מנפט והם עוטים על העור שכבה שאינה נספגת, אוטמת את העור ונותנת תחושה של גמישות ולחות. בטווח הארוך הגוף מפסיק להפריש לחות טבעית, ולכן מוצרים אלו מביאים ליובש מוגבר ותלות כרונית במוצר.

הגישה שלנו שונה לגמרי – אנחנו מאמינים שהזנה טבעית עם שמנים צמחיים עשירים, שעוזרים אבל לא משתלטים, עוזרת לאורך זמן. הם מצד אחד נותנים הקלה למצב, ומצד שני תומכים את הרגליים לחזור לאיזור טבעי ובריא ולהיות בריאות מעצמן, בלי התמכרות חיצונית. ראינו גם ששמנים אתריים (יצרנו סינרגיה מיוחדת במשחה שלנו) מאוד עוזרים להמריץ את מחזור הדם ולשפר את מצב הרגליים – הנה הגרסה שלנו: משחת כפות רגליים ארומתרפית.

עשה זאת בעצמך – טיפול בכפות רגליים יבשות

אפשר להכין לבד ובקלות משחה מצוינת מחומרים טבעיים הנספגים לתוך העור, מרככים אותו, מזינים ותורמים לריפוי הרקמות.

חמאת שיאה היא המתאימה ביותר לריכוך עור קשה (גם מרפקים, ברכיים וכד'). מכיוון שהיא קצת מוצקה מידי בפני עצמה וקשה לשימוש, רצוי לרכך אותה עם שמן ניגר (נוזלי) בחום החדר כגון שמן זית או חוחובה מכבישה קרה. שמנים אלה מרככים ובעלי סגולות ריפוי לעור בפני עצמם.

איך עובדים עם חמאת שיאה?

ממיסים את חמאת השיאה בסיר כפול כמו שממיסים שוקולד ומוסיפים כ-10-15% שמן נוזלי כמו שקד מתוק, חוחובה, או המפ – או שמן שאתם אוהבים ויש לכם בבית.

רצוי לא לחמם לחום גבוה מהנדרש להמסה, וכן לא "לבשל" למשך זמן ארוך, כי זה פוגע בתכונות השמן. לכן, ברגע שזה נמס, אפשר לכבות את האש.
חמאת השיאה תישאר נוזלית ואפשר לעבוד איתה. אם היא מתחילה להתקשות חזרה, מדליקים שוב את האש.

בכדי לבדוק את המרקם מוציאים טיפה מהתערובת לצלוחית קרה ונותנים לה להתקרר. אם התוצאה רכה מידי אז מוסיפים עוד חמאת שיאה לתערובת ואם היא נוקשה מדי מוסיפים מהשמן נוזלי.

לאחר שהגעתם למרקם הרצוי מוציאים לכלי זכוכית ונותנים לתערובת להצטנן מעט עד שהתערובת מסמיכה אך עדין לא מוצקה לגמרי. זה הזמן להוסיף שמנים אתריים שיוסיפו ניחוח ופעילות משקמת לעור.

ערבבו 7-10 טיפות תערובת שמן אתרי או שמן אתרי בודד על כל 10 גרם משחה. חשוב לדעת ש-45 גרם משחה הם כ-50 מ"ל. בקיצור, מדובר בכ-35 טיפות לצנצנת קרם מצויה של סביב ה-50 מ"ל.

"שמן אתרי של מור, המופק משרף, יטפל בעור יבש ומבוקע באופן פלאי ממש. השמן האתרי הנפלא הזה משקם ומשמר את העור טוב כמו השרף את העץ עצמו ומטפל בעיקר בכל הקשור לבסיסי הגוף – כפות הרגליים ורצפת האגן.
הניחוח שלו כבד, מרגיע ומקרקע. אם רוצים, ניתן ליצור ניחוח קליל יותר עם שמני הדרים, לבנדר ושמנים בעלי ריח לימוני."

איך לא מאכילים את פטריות הרגלים?

לסובלים מפטריות בעור הרגליים מומלץ להשתמש רק בבסיס של חמאת שיאה וחוחובה בלבד. זאת מהסיבה החשובה ששמנים אלו לא מתעכלים היטב ע"י פטריות. לעומת זאת שמני בסיס אחרים מהווים להן ממש בסיס הזנה והתרבות.

איך מכינים משחה לטיפול בפטריות רגליים?

עוקבים אחרי הוראות ההכנה שפירטנו למעלה. למשחה העשויה מחמאת שיאה ושמן חוחובה יש להוסיף שמן אתרי עץ התה במינון של 10-12 טיפות ל-10 גרם משחה. למי שלא אוהב את הריח הרפואי של עץ התה ניתן להחליף חלק מהמינון בשמן אתרי פלמה רוזה או עשב לימון (עשב לימון פוטוטוקסי ואין לחשוף את העור המטופל לשמש כ-3 שעות לאחר מריחה).

לטיפול משלים וחשוב מאוד, יש לטפטף עץ התה גם בנעליים ולהשרות את הגרביים במים עם עץ התה לפני הכביסה כדי הטיפול לחטא גם אותם ולמנוע הדבקה מחדש.

רגליים נפוחות – לא חובה

אלו העומדים על הרגליים כל היום, בין אם זה ליד הקופה, טיגון הטופו או סביב הפיגום, יודעים היטב מה משמעות המילה רגליים נפוחות.

אם אתם חוזרים בסוף היום עם רגליים עייפות ונפוחות, השתמשו בשמנים הממריצים את זרימת הדם והנוזלים, מרעננים ומחדשים כגון גרניום, עשב לימון, אשכולית ונענע.

יש כמה אפשרויות שימוש. אפשר להכין משחה מכל השמנים אלו או חלקם כמו שתיארנו למעלה. אפשרות אחרת היא לעשות אמבטיית גיגית לרגליים עם מים פושרים עד קרירים ולטפטף פנימה מספר טיפות של שמן אתרי.

אחרי הטיפול במריחה או בטבילה בשמנים יש להרים את הרגליים על כרית, מעל גובה הברכיים לחצי שעה, לנשום עמוק ולקום מחודשים.

מוצרים של מיכל סבון טבעי שהיו בכתבה