סיפורו של חותכן סבונים

לפני 8 שנים, בקיץ לפני שנולדה בתנו הבכורה, עברנו לטבעון. לפני זה גרנו כאן באזור (גליל עליון) והיה לנו קר ובודד. אז עברנו לבית גדול עם חצר ענקית ומחסן. חשבנו על כל מיני דברים שאפשר לעשות עם מחסן ענק בחצר. משפחתון. מקום לאמהות ותינוקות. כאלה. בסוף אירחנו שם את הקו אופ האורגני של טבעון, שהיה אז בתהליכי הקמה. זו הייתה חוויה מעניינת ומשמחת מאוד. מלא אנשים. מלא אוכל בריא ואורגני ומקומי. אנשים מוכשרים שמכינים דברים בעצמם. ירקות אורגניים בהזמנה אישית. כל זה קרה אצלנו בחצר.

ככה התחלנו. אנחנו אנשים שאוהבים להכין דברים בעצמנו. הכנו חמאת בוטנים ומכרנו בצנצנות זכוכית. היו לנו 2 עיזים מתוקות שהמליטו כמה גדיים ומהחלב הכנו יוגורט וגבינה צפתית שמכרנו בימי הקו אופ.

יום אחד הכנתי סבונים. משהוא קטן. תבנית אחת של 20 סבונים. פחות או יותר מחומרי גלם שהיו לנו בבית. חיכיתי שיתייבשו, ארזתי כל אחד עם מדבקה ידנית מאוירת ושמתי למכירה בקו אופ. הם נמכרו בשמחה וכולם ביקשו עוד. הכנתי עוד תבנית. ועוד אחת. בתבנית אחת שמתי רוזמרין. בשנייה לבנדר שקטפנו בשיחים מול הבית. בשלישית שיבולת שועל מהצנצנת במטבח. כל סבון נחתך בסכין מטבח חדה. לא מדויק, כי אי אפשר היה.

אחרי כמה זמן, וכמה נגלות, הלכנו לחברים שלנו שגרו כמה בתים מאיתנו, נגרים במקצועם, וביקשנו שיכינו לנו תבניות לסבון, לפי דוגמה שהייתה לנו מחו"ל. עכשיו, כשהיו לנו יותר תבניות, נועם שכנע אותי לנסות ולהכין מתכון כפול – 40 יח' בבת אחת! זה היה מפחיד ממש. עוד לא ממש ידעתי מה אני עושה ולא הייתי בטוחה שזה יעבוד. מה גם שנועה, שהייתה תינוקת, הייתה פורצת בבכי מר כל פעם שהייתי עובדת עם המוט בלנדר לערבל את הסבון, וזה היה צריך להיות משהוא שקורה במהירות בזמן שהיא ישנה צהריים.

גם את המתכון הכפול צלחנו. עכשיו כבר אי אפשר היה לחתוך עם סכין. רצינו משהוא קבוע, גודל ומשקל קבועים. ביקשנו מאותם חברים שיכינו לנו תבנית לחיתוך וקנינו שפכטל בחנות כלי בנין. מצחיק להיזכר שהשפכטל הזה, אותו אחד ממש, שימש אותנו ממש עד לא מזמן. עד לפני שנתיים בעיר העתיקה של צפת. אחד אחד כל סבון היה נחתך ומושם בצד, בצורת פירמידה, לייבוש באוויר. אח"כ למדף לפי סוג.

בצפת, פגשנו איש נחמד, גם הוא נגר במקצועו, אבל אומן בנפשו, מידן. מידן אהב לייצר כלי נגינה עתיקים. נועם ביקש ממנו שיכין לנו חותכן סבונים שאפשר איתו לחתוך 20 סבונים בבת אחת. חידוש! במקום סבון סבון, לחתוך 20 בבת אחת. הוא בנה כלי מהמם מעץ מלא עם מיתרים דקים. אולי יש לי תמונה שלו שאוכל להראות לכם. נראה קצת כמו גיטרה עתיקה. היא עובדת עד היום.

סבון טבעי נחתך
סבון טבעי נחתך

ביקוש הסבונים גדל, אנחנו מכינים ומוזגים עכשיו 15 תבניות בפעם אחת (מי היה מאמין?). כל תבנית עם 20 סבונים. החלטנו שאנחנו רוצים חותכן שיחתוך את כולם בבת אחת. ההחלטה הזו הביאה את נועם לחפש ולחקור אחרי חברות שמייצרות כאלה דברים. מצאנו בארה"ב משהוא. ובסין כמובן. עלות ענקית ומשלוח יקר ולך חפש מי שיעזור לך אם יש תקלה.

שוב פנינו לחבר, גם הוא שכן, יניב. מסגר במקצועו. האם יוכל להכין לנו חותכן סבונים כמו בתמונה שהוצאנו מהמחשב. הוא הסכים. במקביל פנינו לחברה ישראלית אחרת שתכין תבניות מסוג של פרספקס סופר-דופר שמתאימות לחותכן.

וטדאם! התוכנית הוא שהחותכן הזה יחתוך 300 סבונים בכמה דקות ויאפשר לנו להכין בתבניות הגדולות יותר סבונים ממה שאנחנו יכולים כרגע, עם 15 התבניות הקטנות שלנו.

אז זהו, בעצם רצינו לעדכן אתכם שהם בדרך. התבניות והחותכן. מה שאומר שבקרוב יהיו סבונים בגודל וצורה מעט אחרים. המתכון גם הוא עבר שדרוג אוהב בידיו של נועם, עם תוספת של חמאת שיאה, קקאו ושמן קיק שיתנו לסבון EDGE נוסף, וגם יוציאו את שמן הדקל מהנוסחה, בגלל ההשלכות של גידול שמן הדקל על יערות הגשם הרגישים באינדונזיה ומאלזיה.

הריחות, העטיפות והתוספות גם הם עוברים עכשיו שינויים ושיפורים משמעותיים, ואנחנו מקווים שעם פרוץ השנה החדשה, יהיו סבונים מחודשים ומעולים. בברכת שנה טובה ומתוקה.

אוהבת הרבה. מיכל.