נועם:

אם היו תופסים אותי באחת המשמרות במסעדה לפני חמש שנים ושואלים אותי מה דעתי על ניהול משותף של עסק לייצור סבון טבעי, סביר שלא הייתי מבין אף חלק בשאלה. סבון טבעי? ניהול? ועוד משותף?

המון שנים רציתי להיות שף (הרבה יותר שנים לפני זה רציתי להיות טייס גיבור). מיד כשהשתחררתי מהצבא התחלתי לעבוד על זה במלוא המרץ, ותוך שנתיים מצאתי את עצמי על מסלול השיגור לשפיות. למעשה מצאתי את עצמי נקרע במטבח של אחד המסעדות המפורסמות בעולם, בלב התפוח הגדול.  מה שהוביל אותי לשם היה האהבה הגדולה ליצירה של דברים טובים באמת – עד הסוף.

שם גם הבנתי שיש חיים מעבר לעבודה, ושאני לא רוצה לקבור את עצמי במטבח. הבנתי גם שיש פה עולם מאוד חולה שצריך להירפא. הבנתי גם שאני רוצה משפחה וחיים מלאים מבחינה רוחנית. ביטלתי את הספירה לאחור לשיגור לכיוון שף מפורסם. בהשגחה נפלאה גם פגשתי את מיכל בשלב הזה.

השילוב של השקעה בחיי המשפחה, אורח חיים ירוק, ואותו דחף ליצור דברים טובים באמת עד הסוף יצר בשבילי את הסבון של מיכל. אנחנו מנסים בכל כוחנו לבנות עסק שעושה טוב למשפחה, ללקוחות, לעובדים, לסביבה ולחברה. לשמחתי, אני מרגיש שאנחנו זוכים לעשות המון טוב בדרך הזו.

 

מיכל:

התחלתי להכין סבונים כשלמדתי לתואר ראשון בפקולטה לחקלאות ברחובות. יחד עם חבר ללימודים מצאנו מתכונים ואילתרנו חומרים וציוד. עירבבנו את העיסה שעות במיקסר וביד, ובסוף יצא משהוא. סבון!

הכנו מספיק סבונים לזמן מה ואח"כ עזבתי את זה לטובת דברים אחרים שעניינו אותי.

חזרתי לזה במקרה, מתוך סקרנות ונוסטלגיה. לאט לאט, התחלנו למכור. אנשים הגיבו בשמחה וביקשו עוד.

אני אוהבת לעבוד עם הידיים. את ההתעסקות עם חומרי הגלם. את הריחות בחדר הייצור. את הניסיון לדייק כל פעם קצת יותר כדי להגיע לסבון מעולה.

חוץ מזה, אני גם שותפה לשעבר בניהול הקואופרטיב האורגני של טבעון. דרך העבודה בקו אופ למדתי כמה גדול ונפלא הוא הכח של כלכלה ישירה, ואיך אפשר דרכו לרכוש בקלות מוצרים שנחשבים יקרים מאוד ולא נגישים. זה קורה בפשטות על ידי צמצום במתווכים מיותרים ובאריזות מיותרות.

עוד רעיון שאני שואבת מהקו אופ הוא לקיחת אחריות על המוצרים שאנחנו צורכים.

מאיפה הם הגיעו (מיובא או מקומי? כמה דלק נשרף להביא אותם עד אלינו?)

מה עבר על מי שעבד ביצור שלהם? מה קרה לסביבה באזור המפעל? (ראה ערך מפרץ חיפה)

איך המוצר ארוז (כמה זיהום ובזבוז נוצר כדי להביא את המוצר אלי לשימוש קצר?)

מי האנשים מאחורי החברה? האם אלו אנשים שהייתי נותנת להם כוח וכסף אם הייתי מכירה אותם באמת?

זה מה שאני עושה ב"סבון של מיכל". אני מנסה לחבר בין האהבה, השמחה והכישרון בהכנת סבונים לבין עסק שמייצר מוצר שמשמח אנשים וטוב להם. עסק שהבסיס שלו הוא הקפדה על איכות, שמירה על הסביבה ותרומה לקהילה.