בעינינו העבודה מתוך אחריות סביבתית מלאה היא משימה בעלת חשיבות גדולה מאוד בכל מה שאנחנו עושים. אנחנו מאמינים בכל ליבנו שעסקים שמנוהלים נכון יכולים להפוך למחוללי שינוי חיובי עצומים. אנחנו רוצים להוכיח שעסק אקולוגי משגשג יכול לתרום לסביבה השפעה חיובית, במקום לפגוע בה כל כך, כפי שמקובל היום. 

לכן אנחנו קמים כל בוקר כדי להוכיח שעסק אקולוגי לגמרי, כזה שחולם להיות בין המובילים את המהפכה, יכול גם להצליח ולשגשג. אנחנו חולמים להוות השראה ומודל לעסקים רבים שיבואו בעקבותינו ויאמינו שזה אפשרי ומציאותי. כן, כאן ועכשיו!

זה אומר שאנחנו לוקחים את ההשפעה האקולוגית שלנו מאוד ברצינות, ובוחנים כל פרט בחברה קודם כל לפי ההשפעה הסביבתית שלו. האמת, זה מאוד מסבך ומייקר את העניניים ואפילו פרטים טרוייאלים כמו חומר המילוי של האריזה או מאיפה מופק החשמל שלנו נלקחים בחשבון במלוא הרצינות. 

אם ישנה השפעה שלילית על הסביבה, ואפשר לעשות את זה אחרת, אנחנו פשוט לא עושים את זה. איך זה מתבטא? הנה כמה דוגמאות מהעולם שלנו.

מאזן פליטת פחמן חיובי (Carbon Positive)

כדי להגיע למאזן פחמן חיובי, אנחנו שואפים מצד אחד לצמצם למינימום את פליטות המזהמים לאוויר שאנחנו מייצרים. מצד שני, לתרום עודף חשמל נקי שיגיע לרשת החשמל ויפחית פליטת מזהמים לייצר חשמל.

 סולארי: כל הגגות שלנו מייצרים חשמל סולארי במלוא הניצולת האפשרית. אנחנו מייצרים בשיא כ- 230KW לשעה, שזו תרומה מאוד משמעותית של חשמל נקי לרשת. כל הפעילות שלנו מתוכננת להיות מאוד חסכונית באנרגיה ואנחנו עצמנו משתמשים רק באחוז קטן מהחשמל הסולארי שאנחנו מפיקים – אז המוצרים שלנו גם מיוצרים עם 100% חשמלי נקי וגם תורמים עוד המון חשמל נקי לעולם.

רכבים חשמליים: אנחנו שואפים שכבר עד 2025, כל הצוות שלנו יגיע לעבודה רק עם רכבים חשמליים שיטענו מהחשמל הירוק שלנו. כבר ב- 2020 התחלנו לקנות (בתשלומים, כמובן) רכבים חשמליים, כשזה היה ממש לא נפוץ ולא הכי הגיוני (מחיר, טווח וכ"ו), כי זה כל כך חשוב לנו. קנינו ארבעה רכבים חשמליים: לעובדים שגרים הכי רחוק, ואחד שעושה שיתוף הסעה (car pooling) ומביא 5 עובדים כל יום, ואחד למיכל  ונועם שנוסעים די הרבה ומתחלקים בו בהגעה לעבודה. ברגע שנוכל להרשות לעצמנו, נמשיך לקנות לעוד עובדים מכוניות חשמליות.

תהליכים דלי אנרגיה: אנחנו מעצבים את תהליך הייצור שלנו (וכל שאר הדברים בעסק) ככה שלא נפלוט מזהמים לסביבה בכלל (אוויר, רעש, מים). יותר מזה, תכננו את הכול כך שנשתמש במינימום אנרגיה – וגם זו תהיה כולה חשמלית, שכאמור מגיעה מהחשמל הסולארי. אנחנו לא פולטים בכלל שום סוג של עשן, רעש חזק או חומרים רעילים לסביבה, וכל הציוד שלנו חשמלי (אין אצלנו מלגזות דיזל או חימום מים לקיטור על גז או נפט או דברים דומים). 

התמונה של המפעלים עתירי האנרגיה עם הארובות המזהמות, עמוסים במיכלי אחסון של כימיקלים רעילים חייבת לעבור מן העולם. זה אפשרי, ואנחנו מוכיחים את זה. 

האריזות של הדור הבא: אריזות מוצרים מקנה סוכר, זכוכית או פלסטיק שנאסף מהסביבה לשימוש חוזר

אריזות העתיד לא ייצרו פלסטיק חדש בעולם. אנחנו מקווים להגיע ליעד הזה עוד לפני סוף 2022. אנחנו עוברים במרץ למוצרים שמיוצרים מאחד משלוש אפשרויות:

מפלסטיק שנאסף מהסביבה ומוחזר: מה שתורם פעמיים. פעם אחת אנחנו לא גורמים לייצור של פלסטיק (וזבל) חדש בעולם. פעם שנייה שאנחנו תורמים לחיזוק תעשיית המחזור. למרבה האבסורד, נכון לעכשיו אריזה מפלסטיק ממוחזר עולה הרבה יותר מכזו מפלסטיק חדש. רוב העסקים מסתכלים רק על הרווח המידי וקונים את הזול – מה שגורם לזה שאין מספיק לקוחות לפלסטיק הממוחזר, ההיקפים קטנים יותר והמחיר עולה. ככל שיהיו יותר עסקים שיתמכו בפלסטיק ממוחזר, ההיקף יגדל והעלויות ירדו – עד שכולם בסוף יצטרפו. כשאתם בוחרים במוצרים שלנו אתם תומכים בבחירה שלנו, וגם שותפים לתהליך הזה.

שימוש בקני סוכר: בגלל מגבלות טכניות של תהליך הייצור של האריזות, לא תמיד אפשר להשתמש ב-100% פלסטיק ממוחזר. כזה קורה, אנחנו משלימים את השאר מחומר מיוחד שמיוצר מסיבי קנה סוכר, פסולת של תעשיית הסוכר. החומר הזה הוא 100% צמחי ומתחדש (sustainable). בנוסף, הגידול שלו לא נעשה על חשבון גידולי מזון וללא בזבוז מים, זיהום או דשנים מאחר והוא מיוצר מפסולת של תעשיית הסוכר, ויש כמות לא נתפסת ממנו.

זכוכית: זכוכית כידוע מיוצרת מחול פשוט, קלה מאוד למחזור ולשימוש מחדש ונחשבת לאופציה אקולוגית מאוד ועתיקת יומין.

הכול מתחיל מהשורש – מחשבה סביבתית על חומרי הגלם

בסופו של דבר, הרבה מההשפעה האקולוגית שלנו לא מתרחשת אצלנו, או אצלכם לאחר שאתם מסיימים עם המוצר – היא מתרחשת בשדות הגידול ובתהליכי ההפקה של החומרים שאנחנו שמים במוצרים. לכן, כל חומר גלם שאנחנו בוחרים בו למוצרים עובר בדיקה לבחינת ההשפעה האקולוגית שלו לפני שהוא מאושר. 

בנוסף, כמובן, לאיכות ולטבעיות של החומר אנחנו בוחנים היטב את ההשפעה האקולוגית של הגידול, העיבוד וההפקה של כל החומרים שלנו. כמו כן, מאחר והחומרים שלנו טבעיים ועדינים, מאפיין נוסף שלהם הוא שהם אינם רעילים לסביבה בכל שלבי ההפקה והשינוע ואם הם חוזרים לסביבה לאחר השימוש. לכן, בצורה הזו, אנחנו ואתם לא מייצרים חומרים כימיים מזיקים חדשים בעולם, ומפחיתים את הפגיעה בסביבה למינימום.

איך נראית לוגיסטיקה נקייה?

זה נושא קצת טכני ואולי משעמם, אבל ההשפעה שלו גדולה. אנחנו חושבים המון על איך חומרי הגלם שלנו מגיעים אלינו, ומשתדלים מאוד שהם יגיעו בחביות ו"קוביות" שניתנים לשימוש חוזר (אנחנו מחלקים אותן לשימוש חוזר למי שרוצה), וממעטים באריזות פלסטיק לשימוש חד פעמי.

בנוסף, כל הקרטונים שבהם אנחנו שולחים לכם את המוצרים מיוצרים מקרטונים מחומר שהוא כבר ממוחזר וגם ניתן למיחזור. הם מודפסים בדיו שחור אקולוגי, ללא למינציה. חומר המילוי אינו ה"פצפצים" הנפוצים אלא כריות אויר שמנופחות במכונה מיוחדת אצלנו, וכך מונעות זיהום בשינוע נפח גדול של חומרי מילוי, ועשויות מפלסטיק ממומחזר וניתן למחזור. 

את השרינק שעטף את המוצרים שלנו בשילוח במשך שנים, החלפנו לפני שנה בעטיפה שקטה ופשוטה בנייר קראפט חום ממוחזר.

יש עוד המון פרטים כאלה, אנחנו לא רוצים להעיק. אבל הבנתם את הרעיון.

מעגלים של אקולוגיה – לתמוך בעסק מקומי שמתחשב בעובדים שלו 

בהגדרה מעט רחבה יותר של אקולוגיה, ישנו המושג של כלכלה מקומית. מוצר שיוצר ממש לידך, ולא שונע מכל קצוות תבל כי זה חוסך כמה סנטים ליבואן. עולם שבו לא מחפשים לנצל כלכלות חלשות עם עובדים בשכר רעב כשכל הסוחרים בדרך גוזרים עליהם קופון שמן. עולם שבו מחזקים את האנשים שסביבך ובמקביל הם מחזקים אותך ובסוף – גם ברמת המחיר הרבה פעמים זה יוצא ממש דומה.

אנחנו פועלים ומייצרים את כל המוצרים שלנו ממש כאן בגליל, ומאפשרים ע"י כך משרות מכובדות ומתגמלות לעשרות משפחות בפריפריה. בעינינו זו תרומה גדולה לחברה בריאה, מתפרנסת ושמחה שהיא מעגל חשוב מאוד של האקולוגיה